Mutazione: Italian Electronic & New Wave Underground 1980-1988: dansen op de rand van de vulkaan

door Jens Van Lathem

We schrijven Italië, jaren tachtig. Silvio Berlusconi was nog een simpele louche zakenman. De voorbije drie decennia, oftewel de ‘jaren van lood’, werden tweeduizend politieke moorden gepleegd tussen extreem links en extreem rechts. Ook de Corleonesi zetten hun beste beentje voor om hun macht in de Cosa Nostra te verstevigen. Nieuwsgierige journalisten, ijverige magistraten, politici en maffiosi konden zich verwachten aan een koelbloedige executie op klaarlichte dag. De laars van Europa stond in brand. Welk beter klimaat kan je je inbeelden voor het welig tieren van new wave en post-punk? Alessio Natalizia van het elektronische duo WALLS zette zesentwintig nummers op een rij.

Het is onmogelijk een uitgebreid beeld te schetsen van wat op ‘Mutazione’ te horen valt. We luisterden een kleine twee uur naar avant-garde experimenten met minimal synth, dark wave, industrial, krautrock, noise en ga zo maar door. Wel kunnen we je vertellen wat ons het meest bijbleef, te beginnen met het extravagante. De fluisterende en schreeuwende stemmen gecombineerd met naar Miles Davis neigende free jazz op ‘Are You Before’ van Die Form. Een groovende bas overgoten met elektronische noise op ‘Romero’s Living Dead’ van Spirocheta Pergoli. Nico die heroïne voor cocaïne inwisselt op de zes minuten lange synthsong ‘Deep Skanner’ van La Bambola Del Dr Caligari. Maar het kan ook rechttoe rechtaan. De band Gaznevada zet op ‘Going Underground’ een mannelijke versie neer van Siouxsie and the Banshees. En post-punk klonk nooit zo hoekig als met de groepjes 2+2=5 op ‘Jacho’s Story’ en Pale TV op ‘The Livid Triptych’.

Wat opvalt is dat de plaat een muziekwereld omvat die lustig experimenteerde, sociaal commentaar gaf en vooral nooit de bedoeling had gecommercialiseerd te worden. Dat merk je aan groepjes met namen als 0010110000010011 Cancer en Suicide Dada, samples van een Hitlerspeech op ‘Critical Situation’ van Le Maison en een noisejam met de naam ‘Auschwitz’.

Mutazione is dus overwegend een interessante bron voor de Tacitussen en Liviussen van de muziek. Ze vinden er de soundtrack in terug voor een land dat afrekent met zijn ene bloederige verleden, terwijl het volgende zich al aandient. Voor muziekfans die zich meer op de vlakte houden is deze compilatie vooral een kleine herinnering dat niet alleen Angelsaksische muziekscènes iets te bieden hadden. Maar ook niet meer dan dat.

Meer info over Mutazione vind je op de website van Strut Records.