Natalie Prass – Natalie Prass: troostend relaas van een gebroken hart

door Alexander Spriet

Vorig jaar verwerkten onder meer Lykke Li en Sharon Van Etten hun liefdesbreuk in onwaarschijnlijk mooie albums. Eén maand ver in 2015 en we hebben alweer twee prachtige break-upplaten om te koesteren. Waar Björk haar wonden likte op het ijzig intense ‘Vulnicura’, kiest Natalie Prass op haar gelijknamige debuut voor een zachtere en warmere aanpak.

Geruggensteund door een orkest strijkers en blazers klinken de nummers van Prass op het eerste gehoor lieflijk en frivool. De teksten daarentegen zijn dat allesbehalve. Neem nu opener ‘My baby don’t understand me’, waarvan de Amerikaanse het refrein schreef net na een ruzie met haar vriendje, en handelt over het machteloos toekijken hoe je relatie beetje bij beetje afbrokkelt tot er amper nog iets van overblijft. “What do you do when that happens? Where do you go when the only home that you know is with a stranger?”, klinkt het radeloos.

Die pijnlijke inhoud wordt met dank aan een rijke, warme instrumentatie dus echter zelden weerspiegeld in de muziek. Alsof de singer-songwriter haar hart uitstort, maar tegelijkertijd een stevige, deugddoende knuffel krijgt van de begeleidende muzikanten. Alsof ze al het negatieve dat ze neerschreef toch wil omzetten in iets positiefs. Alsof ze hoopt dat ze op die manier haar versplinterde hart weer aaneen zal kunnen lijmen.

Het meest emotioneel wordt Prass op ‘Violently’. Zinnen als “I’ll break my legs cause they want to walk to you” en “I’ll break all my bones cause they all, they all want you” snijden door merg en been. Sharon Van Etten zong op haar magistrale ‘Your love is killing me’ min of meer hetzelfde, maar dat is puur toeval aangezien dit album twee jaar in de kluis van de platenmaatschappij heeft liggen rijpen. Een op de klippen gelopen relatie gaat nu eenmaal gepaard met dergelijke verscheurende gevoelens.

Ondanks dat bijna elke letter tekst radeloosheid uitschreeuwt, blijft de muziek bijzonder troostend. Personen die hun liefde voor iemand zachtjes zien of hebben zien uitdoven vinden op Natalie Prass’ debuut de nodige herkenbaarheid, maar ook de nog meer dan noodzakelijke portie steun. Anderen krijgen dan weer een charmant, maar pakkend meesterwerkje te horen.

Natalie Prass website

Album verdeeld door Caroline