Neon Indian – Era Extraña: Spacy trip

door Tiffany Devos

Er zijn zo van die genres die als paddenstoelen uit de grond schieten. Chillwave, een elektronisch subgenre en ondertussen ook bekend onder de namen hypnagogic pop en glo-fi, is er een van. Met de release van zijn eerste album ‘Psychic Chasms’ is Alan Palomo, het charismatische brein achter Neon Indian, deels verantwoordelijk voor het vormen van dit genre. Album nummer twee, gemixt door Dave Fridman (The Flaming Lips en MGMT), trekt de lijn door en wordt dus gekenmerkt door een zwaar gebruik van effecten, looping, sampling en het (soms te veel) filteren van de stem.

‘Era Extraña’, wat zoveel betekent als “was vreemd” of “vreemd tijdperk”, wordt in goede banen geleid door het instrumentele drieluik ‘Heart: Attack’, ‘Heart: Decay’ en ‘Heart: Release’. Dit maakt van het album een mooi, coherent geheel. Nadat eerstgenoemde het album inzet, vliegen we erin met ‘Polish Girl’ dat voortgedreven wordt door een catchy synth-loopje. Neon Indian heeft hier overduidelijk een hitje te pakken. De plaat is volgepakt met indiehitgevoelig materiaal, maar het meezingbare aah-aah-aaha refrein in ‘Hex Girlfriend’ zorgt ervoor dat dit nummer eruit springt als onze volgende single-keuze.

De redelijk simpele maar goeie melodieën worden overspoeld door een waanzinnig gebruik aan spacy geluidjes en experimenten met de synthesizers. We onderscheiden lasers, videogame samples, futuristisch lawaai , pogingen E.T. te bellen, radiostoringen en we kunnen het niet genoeg benadrukken lagen en lagen aan synths. Sluit je ogen en je waant je voor een dik halfuur in een speelhal of een Mario game.

‘Era Extraña’ is een hele vooruitgang na ‘Psychic Chasms’. Palomo heeft zijn geluid bijgeschaafd en het geheel blijkt heel erg genietbaar als je hem toelaat je mee te nemen naar zijn eigen dromerige wereldje waar hij zijn drukke maar unieke trippy geluid op je afvuurt. Als we niet beter wisten, dachten we even weg te zijn van de wereld.

Neon Indian live zien kan op 21.11.2011 in Amsterdam (People’s Place via Paradiso, 21.11, info & tickets)

Neon Indian website