Noble Tea – Solitary Motions: veelbelovend debuut

door Andre Joosse

Eind 2011 kwam het Antwerpse Noble Tea met hun eerste demo. Hoewel deze alleen digitaal te beluisteren was, werd hij al snel opgepikt door enkele radiostations. Platenlabel PIAS scoutte de band met als resultaat ‘Solitary Motions’, een ep met 5 nummers. Drie songs van de originele digitale demo staan ook op de nieuwe EP, ze waren te goed om vergeten te worden. ‘The Boxers’ en het rustige ‘Glad It’s You I Find’ zijn nieuwe liedjes.

Opener van de EP en tevens de eerste single is ‘We Will Rise’, een mooie introductie en het bewijs dat we met een veelbelovend talent te maken hebben. Het nummer vloeit vanuit een ingetogen pianointro naar energiek gitaargeweld. De zang van frontman Oliver Symons gaat met de muziek mee van zoet naar rauw. Samen vormt het een steengoed dynamisch lied dat gemaakt is voor de hoogste regionen van de hitlijsten.

Het niveau van ‘We Will Rise’ wordt doorgezet in de andere vier songs. ‘Before I Catch You’ en het ruim 6 minuten durende ‘Pressure’ kennen dezelfde dynamiek. Sterke nummers waarin veel gebeurt, ze vervelen niet en worden ook niet in een overdreven bombast gedoopt. Pianoballad ‘Glad It’s You I Find’ sluit de EP af en bewijst dat Noble Tea ook in het klein kan overtuigen. Het is zo een lied dat zalen muisstil zou kunnen krijgen.

‘Solitary Motions’ is een EP met een Engels geluid, vergelijkingen met Keane en Muse zijn zeker niet te ver gezocht. Voor een groep die net twee jaar bestaat is het label veelbelovend zeker van toepassing. Op naar de eerste full length wat ons betreft.

Noble Tea Facebook

EP verdeeld door PIAS