Numbers Not Names – What's The Price: zwaar op de maag

door Thomas Konings

Wanneer we de woorden hip-hop, rock en industrial lezen om een en dezelfde band te omschrijven, krijgen we het altijd een beetje benauwd. Na het lezen van de perstekst van het debuutalbum van Numbers Not Names, getiteld ‘What’s The Price’, hielden we dan ook ons hart al vast. Please, laat het geen nieuw nu-metal, rapcore –achtig iets zijn.

Numbers Not Names is een hip-hop supergroep met leden van Kill The Vultures, Dälek, NLF3 en Manyfingers, bijeengebracht door Stéphane Grégoire, de drijvende kracht achter het Franse label Ici d’Ailleurs. De man had in 2010 het project This Immortal Coil opgestart, een eerbetoon aan de Britse groep Coil. Dankzij de hulp van een hele hoop artiesten, onder wie Bonnie ‘Prince’ Billy en Yann Tiersen, werd dat een muzikaal succes. Natuurlijk kon Grégoire daarmee alleen tevreden zijn en vandaar zijn beslissing om een jaar later opnieuw enkele creatievelingen te groeperen in de hoop dat dat artistieke vonken zou geven. Numbers Not Names was geboren.

Het album trapt af met ‘Numbers Not Names’. Al snel valt elk genre op z’n plekje. We horen vooral agressieve hip-hop over een loeiharde, industriële laag lawaai. Het doet ons denken aan de Amerikaanse rappers (en tevens ook non-hokjesdenkers) van Death Grips die ook van die moeilijk verteerbare, vernietigende hip-hop maken. In dit openingsnummer is er een zekere spanning tussen smerige rap en compromisloze herrie; de prijs voor origineelste titel zullen ze er niet voor krijgen, maar de song is verrassend goed.

Het hele album gaat verder in deze stijl, maar het verrassingseffect is eraf. Bij een eerste luisterbeurt lijkt het alsof elk nummer hetzelfde is, en dat klopt in zekere zin ook. Elke song is opgebouwd volgens dezelfde formule, met altijd dezelfde zware industrial. Bovendien krijgen we niets te horen dat eruit springt. Waar ‘Numbers Not Names’ onze oren spitste, klinkt de rest van de cd platter en lomper.

Als je kwaad bent op de wereld en je hebt de behoefte om even stoom af te laten, dan vind je in deze plaat een goede vriend. Als je op zoek bent naar een sterk nieuw album kan je deze gerust laten passeren.

Numbers Not Names Bandcamp

Album verdeeld door Rough Trade