Op psychedelische reis met Mark Lanegans ‘Somebody’s knocking’

door Robin De Becker

Weinig muzikanten kunnen een palmares voorleggen als dat van Mark Lanegan. De voormalige frontman van Screaming Trees voegt met ‘Somebody’s knocking’ alweer een album toe aan zijn oeuvre. Hij deed opnieuw beroep zijn band voor de opvolger van ‘Gargoyle’.

‘Disbelief suspension’, de binnenkomer van de plaat, zet meteen de toon. De kenmerkende rauwe stem van Lanegan, de duistere gitaren op de achtergrond en het uptempo gedrum; dit nummer doet snakken naar meer. Het gaat ook naadloos over naar ‘Letter never sent’, een nummer dat de band al loste in afwachting van het album. Een eerste voorzichtige hoogtepunt komt er met ‘Night flight to kabul’, eveneens een nummer dat de voorbije maanden te horen was op de radio. Het neemt je mee op de donkere psychedelische reis van Lanegan.

Die reis kent wel een abrupt einde met ‘Dark disco jag’. Het tempo gaat omlaag en de duisternis neemt toe. In dit nummer is te horen hoe de band elektronische invloeden implementeert. ‘Penthouse high’ verderop op de plaat is daar een schoolvoorbeeld van. Het nummer werd tijdens de opnames van ‘Gargoyle’ gescreven, maar paste er volgens Lanegan niet op. “Een catchy, old-school dance-achtig nummer in de lijn van New Order en Depeche Mode waar ik al zo lang fan van ben”, zegt de zanger er zelf over.

‘Stitch it up’ was het eerste nummer dat de band aan de buitenwereld liet horen. Hierop wordt duidelijk dat Lanegan een nieuwe weg is ingeslagen. De invloeden van Joy Division, Son House en eerder vermelde bands vallen niet te ontkennen. Het duistere ‘Name and number’ en het daaropvolgende ‘War horse’ geven je een inkijk in Lanegans hersenspinsels. Het is enkel spijtig dat hij voor het nummer ‘Two bells ringing at once’ kiest om de plaat af te sluiten. De ietwat trage ballad had gerust halverwege het album gemogen om alsnog met een knal af te sluiten zoals pakweg het nummer ‘Radio silence’. Dan hadden we deze schijf zonder twijfel oneindig op repeat gezet.

De fans die met ‘Gargoyle’ verheugd waren dat Lanegan de elektronische weg begon in te slaan, komen met ‘Somebody’s knockin’ zeker aan hun trekken. Een hoogvlieger als ‘Bubblegum’ zal is het net niet.

Mark Lanegan Band speelt in Turnhout (05.12, De Warande), Hasselt (06.12, CC Hasselt) en Roeselare (07.12, CC De Spil). Ook in Brussel (AB, 09 & 10.05 2020) treedt Mark Lanegan Band op. Daar speelt hij integraal het album ‘Bubblegum’.