Parquet Courts – Light Up Gold: Vol adrenaline

Razendsnel, op punt van uitbarsten, een aanzet tot relschoppen en toch beredeneerd en dodelijk precies: de DIY-band Parquet Courts uit de ondergrondse punkscene van New York City brengt ons ‘Light Up Gold’. Dit debuutalbum werd geproduceerd door gitarist Austin Brown en zanger/gitarist Andrew Savage onder hun eigen label Dull. De wind zat duidelijk goed, want bekende muziekblogs als Pitchfork en Spin konden de luidruchtige rock van Parquet Courts meer dan smaken. Het winnen van heel wat trouwe aanhangers was al snel het gevolg. Achter deze plaat zit echter meer dan enkel die hype. Gebalde songs volgen elkaar op in een hels tempo en verscheuren alles op hun pad. De lo-fi-productie scheurt door speakers en doet alles des te feller aanvoelen. Best je gordel vastklikken alvorens op play te drukken dus. Je bent gewaarschuwd.

‘Master of My Craft’ toont meteen wie er de baas is. Rammende akkoorden en een strakke drumpartij worden aangewakkerd door de aparte zangstijl van Savage op de grens van praten, roepen en kreunen. ‘Borrowed Time’ volgt zonder een adempauze te gunnen, en maakt met gemak korte metten met het meubilair in eender welke kamer. Dit is een riot anthem als geen ander. ‘Donuts only’ en ‘ Yonder is Closer to The Heart’ hebben iets heel urgents door de hijgerige manier van zingen. ‘Careers in Combat’ valt in en dit weeral zonder maar een halve seconde rust in te bouwen. Door alle nummers te koppelen op deze manier blijft de plaat heftig voortstuwen. Daarnaast halen nog geen handvol songs de grens van twee minuten. Resultaat: het voelt aan als doorladen zijn van de adrenaline tijdens een intens straatgevecht, een logisch voortvloeisel gezien de ondergrondse punk-scene waar Parquet Courts uit ontstaan is.

Gas terugnemen gebeurt ook zoals in ‘N Dakota’ en ‘No Ideas’. De sfeer in vergelijking met de rest van de plaat wordt hier zeker niet doorbroken dankzij de nonchalante zang- en gitaarstijl als leidraad. ‘Caster of Worthless Spells’ is met duisternis doordrongen en lijkt op momenten ingezongen door Joy Division-frontman Ian Curtis. Doorheen ‘Light Up Gold’ zijn er zeker nog andere herkenpunten te bespeuren. Er zit een stevige portie Sonic Youth in zowel de klank van gitaren als de manier van zingen. Fans van deze bands zullen Parquet Courts vast en zeker met open armen verwelkomen.

Een leuke extra is het ludieke artwork dat met ‘Light Up Gold’ gepaard gaat. De hoes barst van het kribbelen en is met doodles volgeklad. De slordigheid ervan heeft iets ontwapenends en straalt een soort van intimiteit uit. Perfect in tune dus met hun DIY-geest.

Parquet Courts is een frisse bries en maakt met deze vijftien songs en de snelle manier waarop ze afgevuurd worden een verslavend en karaktervol debuut. De vraag is dus niet of ze de wereld gaan veroveren, maar wanneer. Na een eerste geslaagde Amerikaanse tour en een showcase op SXSW het afgelopen voorjaar, zijn Brown, Savage en hun bandleden er helemaal klaar om ook over het water te komen scheuren gewapend met Fender-gitaren.

Parquet Courts live zien kan binnenkort onder meer in Amsterdam (De Wereld Draait Buiten, 07.07, info & tickets), Rotterdam (Metropolis Festival, 07.07, info & tickets) en Vlieland (Into The Great Wide Open, 07.09, info & tickets). Check de website van Parquet Courts voor meer live dates.

Verdeeld door PIAS