Pick a Piper – Pick a Piper: Heel fijne dancepop

door Anthony Brynaert

Wanneer rond de jaarwisseling de aanvoer van nieuwe releases wat terugloopt, wordt het tijd om eens te kijken welke albums ons ontglipt zijn. Uiteraard is het nu vooral het moment om vooruit te kijken naar 2014 en op zoek te gaan naar nieuwe muzikale uitdagingen. Laat ons toch nog even stil staan bij Pick a Piper vooraleer we ons daar volledig op storten. Als we je nu eens vertellen dat dit gaat om een project van Caribou-drummer Brad Weber gaat? We voelen al een vreugdedansje aankomen.

Stop vooral niet met dansen terwijl je naar het debuut van deze beloftevolle band luistert. Hoewel niet alle nummers even dansbaar zijn, is er een constant onderliggende vibe die stilzitten onmogelijk maakt. De elektronica voelt tegelijk ook warm en luchtig aan. Tijdens het beluisteren vergeet je wel eens hoeveel ingewikkelde structuren er zijn. Dat is wel een sterkte, het kan perfect fungeren als een tussendoortje of ontspanning na een zware werkdag. Het is ook een album dat met een goede koptelefoon moet beluisterd worden om alle details te kunnen waarnemen. De oren worden dan optimaal verwend en je krijgt een oase van geluiden over je heen. Het wordt bij momenten heel druk, maar toch straalt het tegelijk een soort rust uit.

Fans van Caribou vinden hier sowieso hun habitat in terug. Hoewel de twee bands muzikaal gezien verwanten zijn, mogen we Pick a Piper zeker niet bestempelen als een aftreksel van Brads hoofdgroep. Grootste minpunt – wat Caribou duidelijk wel heeft – is een gebrek aan een eigen smoel. Er worden heel wat gastartiesten opgevoerd waardoor het meer doet denken aan een verzameling singles dan een volwaardig debuut. Dat is jammer, één zanger had het album duidelijk meer identiteit gegeven.

Muzikaal gezien zit het echt goed, maar net dat gebrek aan coherentie zorgt ervoor dat dit geen echte topper wordt. Laat dit toch vooral geen obstakel zijn, dit blijft hoe dan ook een heel fijne en aangename dancepop-plaat. De mensen die nog twijfelen kunnen beginnen met het beluisteren van het hoogtepunt ‘All These Colours’.

Pick a Piper Facebook

Verdeeld door Konkurrent