Pollens – Brighten & Break: storende zang

door Thomas Konings

‘Brighten & Break’ is het debuutalbum van de Amerikaanse band Pollens uit Seattle. Geen grunge zoals je dat uit die stad kan verwachten, maar softe pop die een ideale soundtrack zou kunnen zijn voor het opkomen van de zon. De zeskoppige band staat garant voor experiment, Afrikaanse ritmes en vocale harmonieën. De veelgemaakte vergelijking met Dirty Projectors is niet uit de lucht gegrepen en een streepje tUnE-yArDs valt er zeker ook in de sound van Pollens terug te vinden.

Openingsnummer ‘Helping Hand’ doet het beste vermoeden voor de rest van het album. Het spel met de vocalen en de stampende afro invloeden zijn wel spek voor onze bek. Een leuk ritme kunnen we ook nog terugvinden in de volgende song ‘Motion King’, maar de samenzang doet ons helaas op sommige momenten meer aan een slecht kerkkoor denken. Op dat vlak knelt helaas het schoentje wel meerdere keren. Zo is ‘///’ twee minuten lang een terging voor het oor, om dezelfde reden.

Het is zeker niet allemaal kommer en kwel. ‘New Lazarus’ is een frisse afwisseling met een mannelijke zanger die opduikt en een prettige chaos in de finale. Het verschrikkelijk tegendraadse ‘Splinters & Pointheads’ kunnen we zeker nog wel appreciëren als experiment dat de grenzen van pop muziek opzoekt en ‘Without Their Hands’ kan ons in zijn geheel overtuigen. De ritmes zijn weer knotsgek, geen storende samenzang en we wanen ons zomaar ergens waar stammen nog rond kampvuren dansen.

Wie weet wat dit plaatje zonder al die storende zang had kunnen zijn. De groep verdient in ieder geval alle respect voor haar vernieuwingsdrang.

website Pollens

Album verdeeld door Sonic Rendezvous