Pure Bathing Culture – Moon Tides: veelbelovend teken van wat nog komen kan

door Lindsey De Laet

Waarschuwing: wanneer je een hardvochtige hekel koestert jegens Beach House, en in het bijzonder tegen hun muziek, verwijder jezelf zo snel mogelijk van deze recensie. Want Pure Bathing Culture, Portlands nieuwe synthpopduo, maakt van hetzelfde laken een pak. Een laken dat ze vermoedelijk in dezelfde winkel als Beach House kochten, ergens in de fashionable jaren 80.

Dromerige pop is het handelsmerk van ‘Moon Tides’, het debuutalbum van Sarah Vesprille en Daniel Hindman die zich ook af en toe eens laten aanspreken als Pure Bathing Culture. Maar zoals vaak met dit genre schuilt het gevaar erin dat je je overspoeld voelt in het begin. De muziek voelt ook echt aan als golven die langzaam opbouwen om dan rustig aan te spoelen. Gelukkig nodigt het geheel uit tot het meermaals lastigvallen van de repeat-knop.

Openen doet het album met ‘Pendulum’, waar synths, drummachines en akoestische gitaar elkaar ontmoeten en alledrie samen beginnen te flirten met Vespadrilles elegante, flexibele en vooral kalmerende stem. Rustig, dromerig, zacht, mijmerend, soezend en de synoniemen beginnen op te raken. Gewoon ideale achtergrondmuziek is een goede beschrijving. Maar daarmee zijn de volgende acht nummers ook besproken. Verrassingen zijn namelijk moeilijk te vinden, ‘Pendulum’ gaat over in ‘Dream the Dare’ dat over gaat in ‘Evergreener’ en ga zo maar door. Moesten er geen stiltes vallen tussen elk lied, zouden ze bijna gemakkelijk aan elkaar te lijmen zijn. Een bewijs van samenhang en continuïteit of van beperktheid? Ongeacht of het één heel lang nummer is of allemaal aparte songs, feit is dat je je er het liefst knus in zou willen wentelen om dan op de golven van muziek weg te varen naar dromenland.

Hoewel Pure Bathing Culture op het eerste zicht en gehoor een kopie lijkt te zijn van Beach House, realiseer je je al gauw dat er meer is dan what meets the eye (of in dit geval voor the ear). Ook de namen Cocteau Twins, Prefab Sprout, Everything But The Girl en Fleetwood Mac vallen wel eens. Het is dan ook geen toeval dat Pure Bathing Culture een cover van Fleetwood Macs ‘Dreams’ op hun Bandcamp geplaatst heeft, ook de moeite waard om eens te beluisteren.

‘Moon Tides’ is een veelbelovend teken van wat nog komen kan. Dat Pure Bathing Culture een band is om in de gaten te houden, bewijst ook het feit dat Stereogum hen opgenomen heeft in de lijst ’40 Best New Bands of 2013′. Wij zijn alvast benieuwd wat de toekomst in het verschiet heeft voor deze nieuwe groep. Maar zeg nu zelf, als je onder je fans Father John Misty, Damien Jurado en Foxygen kan rekenen, kan het moeilijk anders dan dat die er rooskleurig uitziet.

Facebook Pure Bathing Culture

Verdeeld door V2