Radio Carver – Wrecking Ball: uit oude beuk gegraveerd

Wees verheugd want België heeft er een nieuw platenlabel bij. I Have A Tiger Records opereert vanuit Antwerpen en pleegt zijn muzikale manoeuvres naar aloud principe op fysieke dragers gehuld in voortreffelijk artwork. Is het niet mooi, in deze tijd waar een euro in meerdere stukken gebeten wordt, een bende gelijkgestemden zich in een economisch verdachte missie te zien storten?

Na hun eerste release is er nu dus ‘Wrecking Ball’ van Radio Carver, een oprecht werkstuk dat zich ontvouwt over 9 uitgebalanceerde nummers met een kop en een staart. Die kop, waar we ons het verwaaide hoofd van Koen de Roovere graag bij voorstellen, trekt zich op gang met 2 gebroken harten in duet die het geleden hartzeer weg willen waltzen. Een sextet dat zich naar het einde van de avond sleept en alles verzacht vooraleer in bed te kruipen. Een nieuwe morgen volgt tijdens ‘Calm Your Eyes’, een huilende elektrische gitaar zit aan het stuur, de falsetto schreeuwt en de band rijdt de grote Amerikaanse horizon tegemoet, of is het richting Noordzee?

Ze volgen de ingeslagen weg vastberaden en passeren nog enkele echoënde vergezichten waar de gitaren galopperen en de mondharmonica trilt. Halverwege verandert de toon met de soulvolle rocker ‘Back On The Street’: geconcentreerde orgelslagen en donderende drums, eentje om volop mee te zingen want aan de eeuwige liefdespil wordt nog steeds gesleuteld. Singlemateriaal ook verdomme, hopelijk delen anderen deze mening. De sonore, verhalende zang klinkt tijdloos, alsof ze behoort aan de omgeving die ze beschrijft, het desolaat rockende landschap tussen ‘Wrecking Ball’ van Emmylou Harris en Neil Young en de roots van goed volk als Silver Jews en Giant Sand.

Radio Carver heeft hier een plaat onder de arm, uit oude beuk gegraveerd, waarmee ze die vaste vrijdagavondband kan zijn in een saloon op de hoek. Daar waar links van de tap de mannen van de gemeente hangen en rechts de mooie vrouwen lonken, klaar om zich te mengen in die niet te vermijden menselijke poel van genot en verwarde tranen.

Op 30 mei voorzien leden van Radio Carver en I Have A Tiger Records de stille film Alice In Wonderland van live muziek in Café Kiebooms, De Coninckplein, Antwerpen.

Radio Carver MySpace