Reizen in je hoofdtelefoon met ‘Hyperromance’ van Avondlicht

door Mattias Goossens

Je kan jaren zonder te vinden wat je zoekt, en toch niet met lege handen naar huis komen. Antwerpenaar Matthias Dziwak (Avondlicht) liet vijf jaar geleden van zich horen op ep ‘Amalgation’,  samen met stadsgenoot en collega-producer Oaktree/Adriaan de Roover. Die leverde vorig jaar met ‘Leaves’ een van de strafste electronica-platen van het jaar af, en dit jaar lijkt Avondlicht hetzelfde te doen met zijn debuut ‘Hyperromance’.

Negen instrumentale nummers lang neemt Avondlicht je mee op een dromerige trip. We spaarden de eerste luisterbeurt op voor het favoriete moment van de producer, valavond. De kleurenpracht die elke minuut lijkt te veranderen en momenteel niet doorstreept wordt met condenssporen van vliegtuigen bleek een ideale visuele ondersteuning voor de minstens even kleurrijke en veranderlijke composities.

De producer zet van bij de start hoog in, want na verwelkoming ‘Echoes’ geeft hij met ‘Porta’ en ‘Plains’ meteen twee van z’n meest meeslepende nummers vrij. ‘Porta’ combineert spaarzame, melancholische piano met openbloeiende synths, terwijl ‘Plains’ smeekt om gedraaid te worden net voor het sluitingsuur van je favoriete nachtclub – of op z’n minst tijdens de rit naar huis.

Het verbaast niet dat in het verleden onder meer Bonobo en Jon Hopkins zich al als fan uitten. Net als hen specialiseert Dziwak zich in sfeervolle, dromerige electronica die zweeft tussen ambient en rave, net zoals het avondlicht zelf enkel bestaat als overgang tussen dag en nacht. Het is daar dat de slome synths en spaarzame beats van ‘Tripper’ naast de uitgebeende jungle en trance van ‘When you come close’ en ‘Illusions’ kunnen bestaan. Avondlicht contrasteert niet, maar versmelt het beste van beide werelden.

‘Hyperromance’ is krachtig in zijn eenvoud, en ontwijkt valkuilen als bombast of overdreven zweverigheid. De nummers vloeien quasi naadloos in elkaar over, wat de totaalervaring alleen maar sterker maakt. Los van de albumcontext valt de tweede helft wat mager uit, maar als geheel dragen ze bij aan de trip waarop de producer je meeneemt. Reizen in je hoofdtelefoon kunnen we momenteel alleen maar aanmoedigen.