Rejjie Snow neemt zijn tijd op ‘Dear Annie’

door Daan Leber

Dat ‘Dear Annie’ effectief zou verschijnen, daar hadden we geen geld meer op gezet. Rejjie Snow, Iers maar woonachtig in de VS, trok met zijn uitstekende eerste ep ‘Rejovich’ vijf jaar geleden meteen de aandacht van de underground naar zich toe. Sinds die plaat uitkwam, stond hij meermaals in ons land, voor een groot en toegewijd publiek. Telkens herhaalde hij dat zijn debuutalbum zo goed als af was, maar dat bandje leek op den duur wel erg lang te haperen. Tot nu.

Doordat de rapper de afgelopen jaren een waaier aan stijlen verkende, was het afwachten welke richting ‘Dear Annie’ zou uitgaan. Van bij de start is het duidelijk dat dit album op alle vlakken heel wat rustiger is dan ouder werk. Rejjie Snow opteert voor mellow hiphop, waar ook flink wat vrouwelijke zang tussen gemengd wordt. Op z’n best roept hij parallellen op met de laatste plaat van Tyler, The Creator, maar helaas schijnt ook hij last te hebben van het “Migos-syndroom”. Een volledig uur aan zo’n rustige hiphop zorgt er automatisch voor dat je aandacht net iets minder bij de plaat blijft hangen. Dat is jammer, want ‘Dear Annie’ telt wel degelijk enkele pareltjes.

‘Egyptian lover’, de vooruitgeschoven single die ondertussen ook in de rotatie van Radio 1 (!) is opgenomen, wordt gedragen door de productie van Kaytranada. De Canadees keert na allerlei experimentjes terug naar zijn roots. De heerlijk funky beats passen perfect bij de zang van Dana Williams, maar vooral bij de flow van Aminé. Een nummer verder, ‘The ends’, mag de sfeer wat donkerder, vooral door de verse van Jesse James Solomon, nog steeds een van de meest onbekende rappers uit de Britse underground. De grootste verrassing is ‘Charlie Brown’: Rejjie Snow zingt zowaar een duet met Anna Of The North. Je kan de tekst misschien wat cheesy vinden, maar het is moeilijk om je hoofd erop stil te houden.

Toch kunnen die opvallende tracks niet volledig overtuigen. Je moet al heel geconcentreerd luisteren om de nummers uit elkaar te kunnen houden. Het resultaat is dat ‘Dear Annie’ wel lekker kabbelt op de achtergrond, maar of dit nu het vijf jaar wachten waard was? Dat niet, nee. Dat Rejjie Snow eindelijk zijn geluid gevonden heeft, is toe te juichen, nu moet hij enkel nog leren selecteren om zijn album wat meer samen te ballen.

Rejjie Snow staat op 7 april in de Botanique. Meer info en tickets vind je op via deze link.