S. Carey – Range of Light: blijf zitten tijdens de aftiteling

door Jens Van Lathem

Sean Carey was een man met een plan. Toen de band waarin de Amerikaan speelde opende voor Bon Iver, wist hij Justin vlot te overtuigen hem aan te nemen als percussionist en zanger. Zo forceerde Sean zich een plekje in de groep die met ‘For Emma, forever ago’ rond de wereld reisde en voor een podium vol harmonieën zorgde. Tussen het vele toeren door maakte de muzikant tijd om aan een solocarrière te werken. Vier jaar geleden al debuteerde hij met ‘All we grow’ en nu komt daar ‘Range of light’ bij.

Deze tweede langspeler hinkt op twee gedachten. Enerzijds brengt Carey gladgeschoren fluisterliedjes als ‘Creaking’ en ‘Alpenglow’ die hem vast een gouden naamplaatje bezorgen in de stal waar folksongsmeden rusten, maar die geen enkel moment de moeite doen je aandacht te grijpen. Het zijn nummers vol monotone gitaarpartijen en strepen piano die bijbehorende beelden nodig hebben om emotie op te wekken. Zo zouden ze perfect kunnen dienen als aftitelingmuziek voor de laatste indie romcom waarin er aan heel wat kalverliefde wordt gedaan. In de juiste context van een hartverscheurende eindscène jagen de liedjes je tranen ongetwijfeld alsnog naar buiten.

Anderzijds brengt Carey een paar composities waarin hij zichzelf de vrijheid laat om zijn verzameling melodieuze percussie te laten horen, aangevuld met partijen strijkers en blazers. Zo vangt hij op de watervalmelodieën van ‘Crown the pines’ het sterrenstof waarvan Patrick Watson zich ook graag bedient en kent afsluiter ‘Neverending fountain’ een voor het album wel heel erg bombastisch aandoende outro. Helemaal af wordt het pas bij ‘The dome’, een samenspel van banjo, akoestische en slidegitaar dat aan Megafaun doet denken en dat geen verdere uitleg nodig heeft om je helemaal in een sfeer van melancholie te brengen.

‘Range of light’ zal niet de geschiedenis ingaan als een grensverleggend werk, al heeft de plaat genoeg potentieel om heel wat mensen aan zich te binden. Blijf daarom gerust zitten tijdens de aftiteling.

S. Carey heeft voorlopig geen concerten gepland in België of Nederland.

S. Carey website

Album verdeeld door Konkurrent