Simian Mobile Disco grijpt terug naar club-vriendelijke techno op ‘Welcome to sideways’

door Sigi Willems

Heeft er iemand toevallig een rave georganiseerd een van de komende nachten (jawel, wij!)? Wel, mocht je in alle drukte compleet vergeten zijn om een passende en verse soundtrack te voorzien, dan bieden de gasten van Simian Mobile Disco een uitweg. Na het experimentele, naar ambient uitwijkende ‘Whor’ grijpen ze op hun nieuwste release ‘Welcome to sideways’ terug naar hun roots. Dat betekent onversneden tech-house zonder tierlantijntjes, met slechts één doel: de dansvloer vullen. Ah ja, en het zweet letterlijk van de muren doen druipen. Twee doelen dus.

Gewapend met slechts twee synths, twee hardware-sequencers en een mixer, deden James Ford en Jass Shaw dit album ontspruiten. Telkens beginnend van één bepaald idee – een aanstekelijk deuntje of een dansbare beat – komen de verschillende tracks laag na laag tot stand, met de daar bijhorende afwisseling tussen opbouw en ontploffing. Toch vallen een groot deel van de songs onder de noemer ‘minimal’ te klasseren, wat echter geen inperking vormt op de variëteit tussen de songs onderling.

Doorheen het album komen er behoorlijk uiteenlopende geluidjes aan bod. Zo heb je bijvoorbeeld de woelige phasers op ‘Far away from distance’, oscillators die rechtstreeks vanaf het circuit in Zolder afkomstig lijken bij het extreem  harde ‘Staring at all this handle’ en hobbelende bubbels op ‘Bubble has no answers’: de analoge synth herbergt duidelijk geen geheimen meer voor de virtuoze vingers van James en Jass.

Het moet gezegd dat niet elke song op ‘Welcome to sideways’ ons even hard uit ons dak laat gaan. ‘Face to face with spoon’ bijvoorbeeld begint met een aanstekelijk deuntje, al blijft de gewenste drop die de spreekwoordelijke Rave Cave uit zijn voegen  moet doen barsten helaas achterwege: de song wordt iets te traag opgebouwd waardoor het feestje nooit écht losbreekt. Hetzelfde geldt voor slotsong ‘Drone follows me everything’, waarbij ons verlangen naar een laatste krankzinnige ontploffing jammer genoeg niet wordt ingelost.

Na hun bizarre synth-experimenten vanop ‘Whor’ voelden de Britse electro-maestro’s blijkbaar opnieuw de nood om met een club-vriendelijke plaat op de proppen te komen en terug te grijpen naar de muziek waarmee het voor de band allemaal begon. ‘Welcome to sideways’ werd zo een stevige, no-nonsense techno-plaat waarop Ford en Shaw opnieuw blijk geven van hun straffe producerstalent, maar ook niet meer dan dat. En dat hoeft ook niet zolang die dansvloer gevuld blijft.

Album verdeeld door hun eigen label Delicacies.