Sir Yes Sir – We Should Talk: de betere Belgische rock heeft een nieuw troetelkind

Dertien seconden. Dat is de tijd die Sir Yes Sir nodig heeft om ons bijna een hartaanval te bezorgen. Dat is de tijd die in ‘Shelter’ verstrijkt voor de stem invalt. Het leek namelijk heel even alsof we de nieuwe Keane opgelegd hadden in plaats van ‘We Should Talk’. Niets mis met Keane, maar we hadden toch heel wat anders verwacht van de Antwerpse band onder commando van duizendpoot en multi-instrumentalist Tijs Delbeke. De kans dat je hem nog nooit (onbewust) gehoord hebt is vrij klein. De man is namelijk een graag geziene gast bij dEUS, Dez Mona en Mauro Pawlowski. En daarnaast is ‘Longing = Good Taste’ goed op weg om in het collectieve radiogeheugen te blijven hangen.

We hebben er lang op moeten wachten. Na een eerdere ep in 2011 en de vooruitgestuurde single op het einde van vorig jaar is hij er nu eindelijk: ‘We Should Talk’, samen met dat van Trixie Whitley de Belgische debuten waar het meest naar uitgekeken wordt dit voorjaar. De verwachtingen lagen dus behoorlijk hoog en dan afkomen met een Keane-achtige melodie is op zijn minst gedurfd te noemen. Na ‘Shelter’ passeren ‘Ideas For a Waste Of Time’ en ‘Longing = Good Taste’. Beide nummers werden al eerder uitgebracht in blijken in die twee jaar niets aan kracht te hebben ingeboet. Meer zelfs, ze klinken voller, beter en uitgewerkter. Wie Millionaire mist kan zijn hart ophalen met ‘Longing = Good Taste’. De manier van zingen, de schreeuwtjes, de riffs,… België lijkt weer een cooler dan coole rockband rijker te zijn. En Tim Vanhamel een bastaardzoon.

Het Antwerpse vijftal lijkt van ‘We Should Talk’ een trip doorheen de Belpop te maken. ‘She’ zou zomaar een b-kantje van ‘The Ideal Crash’ of ‘Pocket Revolution’ kunnen zijn, beide prijsbeesten van dEUS. En daar stopt het niet: ‘The Owl’ lijkt voor zijn klanken en voorzichtig experiment de mosterd bij Stef Kamil Carlens te hebben gehaald en in de rustigere combo van het uitstekende ‘I Lie Myself To Sleep Again’ en ‘Life Abuse’ klinkt het soms bijna alsof John Israel van Ghinzu de microfoon heeft gegrepen. En daarnaast kijkt ook Admiral Freebee af en toe goedkeurend mee over de schouder. Normaliter, wanneer er zo veel referenties te vinden zijn, klinkt iets algauw belegen en onorigineel. Niet bij deze heren. Ze doen er hun eigen ding mee en creëren een stevige, vaak opwindende eigen sound.

Maar niet alles hoeft van eigen bodem te komen. ‘Smiling’ is een imitatie van Queens Of The Stone Age die misschien wel beter is dan het origineel. Want de zang van Delbeke haalt het toch van die van Josh Homme. Het is opvallend, hoe hij met zijn stem kan spelen. Het is zijn sterkste wapen en tegelijk zijn grootste zwakte. Doorheen het hele album denk je: ik ken die stem, maar niet van dit. Afsluiten doen ze met een gouwe ouwe. Ook ‘Tonight At Noon’ is voor de fans al lang geen onbekende meer. Het meest ingetogen nummer bewaren ze dus voor het laatst, en dat werkt. Na het vaak potige gitaarwerk is dit een welgekomen afwisseling: je kan je nek even laten bekomen van al het meeknikken en toch nog genieten. Ze zijn duidelijk van alle markten thuis.

Sir Yes Sir lijkt het beste van twintig jaar Belgische rock te verzamelen op een album. Vergeet de Afrekening-cd’s, wie muziekgeschiedenis wil horen koopt beter dit album. Het bijzondere aan Sir Yes Sir is dat de muziek wel altijd authentiek klinkt. Ze doen iets met hun invloeden. Ze smeden het tot een straf en eigen geheel. En dat is geen sinecure. De uitkomst van al die invloeden is natuurlijk niet gelijk aan de som van de delen afzonderlijk. Dat kon ook amper, anders zouden ze het beste Belgische album ooit gemaakt hebben. Maar de groep bewijst wel het potentieel ervoor te hebben. Als deze band rustig kan groeien, schrijft ze met gemak nog enkele pagina’s bij in het Belpopboek. ‘We Should Talk’ zorgt er in ieder geval voor dat we ze niet rap zullen vergeten. De eerste Belgische topper van het jaar is binnen.

Sir Yes Sir live zien kan binnenkort onder meer in Kalmthout (De Zolder, 02.02, info & tickets), Vilvoorde (De Kruitfabriek, 04.02, gratis inkom, meer info) en Brussel (AB, 06.02, info & tickets). Check de website van Sir Yes Sir voor veel meer concerten.

Verdeeld door EMI