Skee Mask laat ons op ‘Pool’ in een bad vol weerzinwekkende electronica duiken

door Yannick Verhasselt

Voor fans van het genre was Bryan Müller al enkele jaren een household name geworden bij Ilian Tape, een label gesticht door de Zenker Brothers. In 2018 geraakte hij ook bij het grote publiek bekend door ‘Compro‘. Een gedestilleerd werk dat old school breaks verweef met ambient en techno. Sindsdien bracht hij enkele ep’s uit, waarvan er drie deel uit maken van de Ilian Skee Series. Vrijdagochtend verraste de Duitser door zonder veel PR-poespas een nieuw album uit te brengen: ‘Pool’. Ook opmerkelijk; het album is énkel te beluisteren via Bandcamp. De man laat daarmee de streamingdiensten links liggen.

Het zou gemakkelijk zijn om meteen paralellen te trekken met ‘Compro’. Toch is ‘Pool’ een ander beestje. Z’n voorganger blonk uit in het verhaal dat het gaandeweg trachtte te schetsen, terwijl we de pure kwaliteit op ‘Pool’ op een bord krijgen voorgeschoteld. Toch is het bijna anderhalf uur aan materiaal geen cadeau voor een eerste luisterbeurt. De plaat ontwaart zich pas na enkele luisterbeurten van haar complexiteit en schoonheden – een echte slowburner. De eerste twintigtal minuten geven daarbij perfect de vakkundigheid van de Duitser mee. Zo zijn ‘Stone cold 369’ en ‘LFO’ ontluisterende mixes van donkere dan wel ijzingwekkende ambient met dansbare IDM in verwoven. ‘Rdvnedub6’ mag als een eerste aanzet dienen tot meer clubgedruis.

Toch is ‘Pool’, door de verscheidenheid aan genres die het bewandelt, een tikkeltje minder samenhangend. De Duitser stuwt met ‘CZS3000 dub’ een ware klassieke techno-stamper terwijl hij dat met ‘Breaking method’ met harde breaks doet. Dat maakt de plaat daarom niet minder sterk, integendeel. ‘Pool’ bevat een resem fraaie nummers. ‘Testo BC mashup’ is in zijn essentie een drum ‘n bass-track maar herbergt zoveel meer. De druppelende heen en weer wiegende synths geven het nummer een bijzondere feel.

Hoewel Müller doorheen het album verschillende patronen en tinten in breakbeat aanhaalt, toont hij in ‘Dolan tours’ zijn bekwaamheid het beste. Nummers als ‘DJ camo bro’, ‘Collapse casual’ of ‘Breathing method’ zijn meer conventioneel, old school. In ‘Dolan tours’ toont de man hoe goed hij is geworden in breaks. Het is opmerkelijk hoe geruisloos de man de verscheidene patronen in elkaar weet te verweven. Het nummer werkt bijna hypnotiserend hoewel de track steeds maar weer lijkt te veranderen van tempo en ritme. ‘60681z6’ en het angstaanjagende ‘Crossection’ zijn dan weer twee flarden pure genialiteit.

Los van het vrij slome begin zit ‘Pool’ vol met interessante dan wel bijzonder catchy tracks. Müller verlegt grenzen op de plaat. Niet alleen vervaardigt hij club bangers in een albumcontext, evenwel door ze schijnbaar moeiteloos aan elkaar te mixen. Nummers als ‘Ozone’, ‘Rio dub’ of ‘Absence’ helpen daarenboven mee de te plaat dragen. Nog even en Skee Mask mag mee de hoogste schavotjes van de electronica bekleden.