Splashh – Comfort: Waar is de zomer?

door Louis Janart

Een groep bestaande uit enkele Nieuw-Zeelanders, een Australiër en een Brit vonden elkaar ergens in 2012 in Londen en beslisten om samen Splashh op te richten. Goed een jaar later is hun debuutalbum klaar, nadat de eerste singles al veelbelovend klonken.

Heel jong zijn de bandleden nog, maar toch waren de gespecialiseerde vakbladen als NME en The Guardian al erg lovend. Vraag blijft natuurlijk altijd of de jongelui al het goeie wat op voorhand al verkondigd wordt een hele plaat lang kunnen aanhouden.

‘Vacation’, de eerste single uit het album, heeft alvast zijn titel die het einde van het schooljaar inschreeuwt niet gestolen. Het tempo van het nummer klinkt lekker rebels om je wildste dromen deze zomer in vervulling te laten gaan. Naast shoegaze en Britpop laven de heren (of zijn het nog tieners?) zich ook gretig aan grunge en psychedelica. Opener ‘HeadSpins’ klinkt vaak als Nirvana en de Pixies en knalt ons onmiddellijk terug naar de jaren negentig.

Is dit de zoveelste plaat die hulde brengt aan de muziek uit de jaren ’90? Het antwoord is nee, want daarvoor verschillen de nummers te veel van elkaar. Elk lied heeft zijn eigen stijl, van surfrock over poppunk tot hypnotiserende ballads. Het album verliest desondanks nooit zijn energie of jeugdig enthousiasme en blijft op elk moment boeiend en leuk te beluisteren.

Uitschieters zijn uiteraard de eerste single ‘Vacation’, maar daarnaast ook het stevig doordrammende ‘All I Wanna Do’ dat de sfeer uitademt van de beste dagen van My Bloody Valentine, The Vines en Dinosaur Jr. Daarnaast geven nummers met een titel als ‘Lemonade’ ook goed weer wat je kan verwachten van deze veelbelovende eerste worp van deze kerels.

‘Comfort’ doet ons nog meer verlangen naar de zomer: zonnige avonden, stranden met teveel beachboys en andere surfers en dromen van zaken die we anders nooit zouden durven. De release van het album is dus goed qua timing. Nu alleen nog hopen dat het weer wat meewil, want de soundtrack hebben wij alvast gevonden.

Momenteel heeft Splashh geen concerten gepland in en rond België en Nederland.

Website Splashh

Album verdeeld door N.E.W.S