STUFF. – STUFF.: straffe stuff

door Aida Gabriels

In een politiek kritiek klimaat vergt het menig wat lucratieve acties om het gevoel van vaderlandsliefde op te laten wellen. Een overlevering aan het titelloze debuut van het Gents-Antwerps-Brusselse STUFF. weet evenwel diepverdoken chauvinisme aan het oppervlak bloot te geven. Het vijfkoppige bataljon mag zich sinds september artist in residence van de Belgische muziektempel Ancienne Belgique noemen en gaat daar wel erg origineel mee aan de slag. Ter introductie van hun eerste plaat die midden maart de wereld wordt ingestuurd releaste de groep remixen van enkele hoogtepunten van andere bands die dit seizoen op de concertagenda van de AB prijkten.

Na een reeks van live ervaringen lijkt dit album de kers op die eerste funky futuristische taart. Gesmaakt door collega’s in het vak wisten ze onder meer Flying Lotus’ labelbaas Daddy Kev achter zich te scharen. Een eervolle passage op Boomtown tijdens de Gentse Feesten bracht hun muziek naar het grotere publiek. Met dit werk en de bijhorende tour langs clubs en festivals ligt er een interessant en veelbelovend pad open voor deze mannen.

De eenentwintigste-eeuwse technologie maakt het muzikanten paradoxaal gezien steeds moeilijker om origineel uit de hoek te komen. Een eclectisch selectievermogen is dus noodzaak om boven de middelmoot uit te stijgen en daar bewijst STUFF. Met dit achtdelige debuut zich sterk in te hebben ontwikkeld.

Het album raast van jazz over hiphop naar fusion en funk, met een snuifje progrock en een scheutje trap als het even kan. Zo serveert de band je een cocktail van het beste van het betere, in de voetsporen van Flying Lotus, Aphex Twin, Hudson Mohawke en nu en dan ook wat Madlib en J Dilla. Kortom: een exotische trip die een onderhuidse cardiotherapie teweeg brengt. Aanvangend met ‘Event horizon’, dat even goed dienst kan doen als soundtrack voor de derde Ghostbusters, gaat het verder met ‘Skywalker’, een utopische ballad met een fingerful basgeluid. Het bovenmenselijke houdt verder aan, nu pompend, dan weer spacey en sluimerend. En als het nog even kan mengen de jongens er ook wel weer wat klassieke jazz tussendoor.

Naarmate we het einde naderen begeven we ons in steeds hogere sferen. ‘Java’ – nummer zes op de teller – stuwt de laatste paralyses weg uit ieder die dit hoort. Afsluiten doen we met ‘R-Over’. Operatie STUFF. kent zichzelf een voorlopig slot toe met ambient en een postapocalyptische sound met de nodige stevigheid ondergronds. Verveling en vertraging zijn twee termen die teneinde alles niet in één adem genoemd kunnen worden op ‘STUFF.’.

Deze eerste expeditie is een grenzeloze patriottische kruistocht langs de instrumentale kaaien, en dit alles met een meesterlijk vuilschoon beeld van Rinus Van de Velde op de cover.

STUFF. live zien kan binnenkort onder andere in Brussel (19.03, Ancienne Belgique, info & tickets), Leuven (21.03, Het Depot, info & tickets) en Antwerpen (10.04, De Roma, info & tickets). Dankzij de gratis SoundCloud-stream kan je je helemaal voorbereiden.

STUFF. Facebook

Album verdeeld door N.E.W.S.