Suede – Bloodsports: 11 jaar wachten op bloed, zweet en tranen

door Gert Thijs

Zit er iemand te wachten op nieuw werk van Suede anno 2013? Niet echt zou je denken, zeker niet als je zou afgaan op het in 2002 uitgebrachte ‘A New Morning’. Zeggen dat het lauw onthaald werd, is een serieus understatement. Het vijfde album van Suede werd niet minder dan de zwanenzang van de band, langs de achterdeur bijna. En toch, in 2010 verscheen de groep opnieuw op het toneel en die geslaagde reünieconcerten werden al snel gevolgd door geruchten dat er gewerkt werd aan nieuwe nummers. Die geruchtenmolen blijkt nu een grond van waarheid te hebben: na 11 jaar is er met ‘Bloodsports’ een zesde studio-album van Suede.

‘Bloodsports’ klinkt heel erg Suede en toch ook weer niet. De gekende thema’s passie, lust en drama klinken door in de songs die anderzijds ook heel energiek en bevrijd overkomen. De liedjes mogen iets rauwer, het hoeft allemaal niet meer te klinken als de langverwachte opvolger van Engelands meest beloftevolle band. Het album opent sterk met ‘Barriers’, een nummer dat de Britse rockers ook al gratis aanboden via hun website. “No one will ever love you, the way I loved you/ We jumped over the barriers” klinkt het enigszins dreigend en romantisch zonder een parodie van zichzelf te worden. Single ‘It Starts and Ends With You’ zou niet misstaan op het werk uit de vroege jaren negentig. ‘Hit Me’ heeft dan weer meer stadionpotentieel. De stem van Brett Anderson is heel herkenbaar en Richard Oakes weet een paar rake riffs uit zijn gitaar te toveren zoals in ‘Snowblind’.

Terwijl de eerste zes nummers nog energiek voortblazen, verliest het album naar het einde wat van zijn slagkracht. De uitgesponnen grandeur van een Suede-ballad kan je best met mate tot je nemen. Het is dus even doorbijten als je er dan vier na elkaar voorgeschoteld krijgt. Elk lied op zich heeft wel zijn verdienste maar in combinatie komen ze niet tot hun recht.

Volgens frontman Brett Anderson heeft het bloed, zweet en tranen gekost om ‘Bloodsports’ te maken. Daarmee word op dit album dan wel niet de passionele kracht van hun debuut ‘Suede’ of hun meesterwerk ‘Dog Man Star’ bereikt, maar de plaat heeft zijn plaats in de schaduw van het strafste van de band wel verdiend.

Website Suede

Verdeeld door Rough Trade

Momenteel zijn er nog geen concerten aangekondigd van Suede in Nederland en België.