Summer Camp – Welcome to Condale: plaat als een energiedrankje

door Tom Peeters

Mochten de leden van Slow Club een sepiabroer en –zus hebben die net als M83 de jaren ’80 romantiseren, luisterden die ongetwijfeld naar de naam Summer Camp. Het Londense duo slaagt er op debuutplaat ‘Welcome to Condale’ in om het decennium van synthpop, haarmetal, fluorescerende joggings en Amerikaanse proms te reanimeren en tegelijkertijd futuristisch te klinken.

Dat doen ze door glinsterende lo-fi pop te doorspekken met groezelige synths, strakke gitaarrifjes en een portie chillwave. De plaat in z’n geheel beluisteren is als een energiedrankje naar binnen werken: een frisse kick die zin geeft om op in de botsauto’s van de kermis ouderwets veel plezier te maken.

Het samenspel van de onconventionele stemmen van geliefden Elizabeth Sankey en Jeremy Warmsley werkt harder dan een Poolse bouwvakker, waarbij vooral die van eerstgenoemde goed uit de verf komt. Neem nu ‘Better Off Without You’: een patat van een breakupnummer waarin de subtiele backing vocals van Warmsley de stem van Sankey een extra duwtje geven. Of het met een fluitdeuntje aanstekelijker dan de griep gezegende ‘Last American Virgin’, waarin hij een keer of drie de lead vocals van z’n liefje overneemt.

Referenties naar The Pains of Being Pure at Heart en Cults zijn nooit ver weg op ‘Welcome to Condale’. Vooral die laatste retrogroep is een duidelijk ijkpunt: jongen/meisje-harmonieën, gesproken intro’s en vooral nostalgisch aandoende zoetstokjes van nummers, beide groepen hebben er hun handelsmerk van gemaakt.

Topper van de plaat is ‘I Want You’, een freaky stalkerliefdeslied voor robots (If I could I’d kiss your lips so hard your entire face would bruise / Put your name and blood on everyone and make the evening news / I’d chain your hips together so that you could never leave / I’d make you love me so much that you’d ask permission to breath). ‘Losing My Mind’ en ‘Summer Camp’ hadden dan weer op de soundtrack van ‘Back to the Future’ kunnen staan.

Niet alles op ‘Welcome to Condale’ is goud. Zo gaat Summer Camp uit de bocht in het veel te theatrale ‘Nobody Knows You’. Ook ‘Done Forever’ is in datzelfde bedje ziek en voegt er dan nog eens een vervelende stampende beat aan toe. Maar met de rest van de plaat kan je geheid zomerse barbecueavonden van een vrolijke soundtrack voorzien. Of, wel ja, je zomerkampen. Nog maar acht maanden wachten!

Summer Camp live zien kan eind 2011 op volgende datums en plaatsen

21.11 Paradiso, Amsterdam – info & tickets
23.11 Botanique, Brussel – info & tickets