Superfood – Don’t say that: de betere Britpop

door Emily Griffiths

Van de Awards Tour naar de Radar Tour tot de Rock ‘N’ Roll Riot Tour, de NME concertrondes doorheen het Verenigd Koninkrijk zijn inmiddels wereldwijd bekend. Onder andere Arctic Monkeys, Bloc Party, Two Door Cinema Club en nieuwste hype Royal Blood hebben de reusachtige sprongen in hun carrière te danken aan het Britse muziekblad dat hen in het prille begin meenam langs de grote clubs aan de overzijde van het Kanaal.

De nieuwste Engelse vindingrijkheid heet de New Breed Tour waarin de voorbije weken Honeyblood en Superfood op sleeptouw werden genomen. Die laatste band kon zich voor hun debuut ‘Don’t say that’ uiteraard geen betere springplank wensen. Een uitgebreide aanloop op Soundcloud en een excellente spot als Wolf Alice-support gaven het viertal uit Birmingham namelijk vooral de aandacht die dit type band nodig heeft.

Surfend op de vele gitaargolven die het Verenigd Koninkrijk de laatste jaren uitspuwt, nestelt Superfood zich van bij opener ‘Lily for your pad to rest on’ tussen het gezelschap van The Strypes, Blur en The Verve. Springerige gitaren, meeslepende vocalen en huppelende klapjes roepen nostalgische beelden op uit de wonderjaren van de Britpop met zijn typische anthems. Voornamelijk ‘You can believe’ is zo’n onweerstaanbare oorwurm dat het moeilijk stilstaan wordt, al heeft de luisteraar meer dan eens het gevoel het allemaal al eens een keertje eerder gehoord te hebben.

Briljant of vindingrijk kan ‘Don’t say that’ dan ook moeilijk worden genoemd. Dat neemt niet weg dat nummers als ‘TV’, ‘Mood bomb’ en ‘Right satellite’ niet snel gaan vervelen door de catchy riffs en repetitieve noten van zanger Dom Ganderton. De luchtige baslijntjes en avontuurlijke lyrics grijpen de luisteraar vast op een slinkse en toch speelse manier zodat het album zich weinig moeite moet troosten om te overtuigen.

Toch roept ‘Don’t say that’ vooral een honger op om Superfood eens live aan het werk te zien, want wie weet kan de band wel net op het podium het verschil maken en in de toekomst afstand te nemen van gelijkaardige bands Peace, Swim Deep of pakweg The Drums.

Website Superfood

Verdeeld door Infectious Music