Team Me – Blind as night: overdosis euforie

door Iris Wyckmans

‘Blind as night’ is de tweede langspeler van het Noorse zestal Team Me. Terwijl hun debuut nog geladen was met onbezorgde vrolijkheid krijgen we op de opvolger vooral duistere euforie te horen. Wat moet je je daar zoal bij voorstellen?

De band benoemt hun muziek als georkestreerde indierock, en alhoewel de term “pop” hier meer op zijn plaats is, is deze beschrijving op ‘Blind as night’ meer op zijn plaats dan ooit tevoren. Alles is goed om het geluid grootser en luider te doen klinken. Strijkers worden ingezet om het dramatische dik in de verf te zetten, euforie wordt dan weer behaald door het overmatig gebruik van achtergrondkoren in de refreinen – of zelfs daarbuiten. De gitaren klinken zwaarder dan in voorganger ‘To the treetops!’ en ook de elektronische ondersteuning worden bombastischer.

De teksten zijn zeer straightforward, en met “aah” en “ooh” kan je waarschijnlijk al de helft van de cd meebrullen. Toch fungeert dit niet als stoorzender dankzij het vrolijke, zelfs euforische gevoel dat slim opgewekt wordt doorheen elk nummer. Ook de deprimerende boodschappen die in in groot contrast staan met de vreugdevolle melodieën verstoren allerminst de verleiding om je armen in de lucht te gooien en je mee te vervoegen in het achtergrondkoor. Woorden als “did we lose something here / are you scared / can we go back to the start?” klonken nog nooit zo hoopgevend.

Misschien kan ‘Blind as night’ het best vergeleken worden met de grootsheid die Arcade Fire teweeg tracht te brengen gecombineerd met de aanstekelijke melodieën en eenvoudig meezingbare zanglijntjes van The Wombats. Alhoewel de vaak neerslachtige teksten niet voor een onwennig gevoel zorgen als ze gezongen worden met een overdosis euforie, lijkt het toch alsof er vaak voor een gemakkelijke weg gekozen wordt. Alles klinkt krachtig en luid, waardoor de illusie opgewekt wordt dat Team Me liever het emotionele omruilt voor het dramatische, en zich wil verschuilen achter een muur van zangers en strijkers om zo de zwaarste confrontaties die een lied juist aangrijpend kunnen maken uit de weg te gaan.

Team Me live gaan beluisteren kan op 20 februari in Brussel (Botanique, info & tickets), op 22 februari in Dordrecht (Bibelot, info & tickets) en op 23 februari in Amsterdam (Paradiso, info & tickets).

Website Team Me