Teenage Guitar – More lies from the gooseberry bush: het moleskineboekje van Robert Pollard

door Max De Moor

Robert Pollard –het muzikale genie achter Guided By Voicesloopt over van de ingevingen. Het afgelopen jaar werden we al verblijd met maar liefst twee nieuwe GBV-releases, maar wie denkt dat de songschrijver daarna rustig achterover kan leunen heeft het mis. ‘More lies from the gooseberry bush’ is het tweede album van zijn alias Teenage Guitar. Noem het gerust het slaapkamerproject van Pollard. De opnames klinken impulsief, ruw en ongepolijst en ja, weer vol van ideeën. Rest de vraag: hoe interessant zijn die voor ons?

De plaat opent met het directe en grunge-achtige ‘Go around (the apartment dwellers)’. Roberts stem krast zelfverzekerd vooraan in de mix, maar dit blijkt al snel een van de grote mankementen. Te vaak klinkt de muzikant hier als die ene vriend met wie het gewoonlijk aangenaam vertoeven is, maar die na een zoveelste pint brallerig in je oor staat te schreeuwen. ‘Skin ride’ begint bijvoorbeeld veelbelovend met noise-y parlando in de traditie van Sonic Youth, maar verzandt al snel in het drammerig herhalen van de titel. Op het akoestische ‘All you fought for’ klinkt de man dan weer als Eddie Vedder die de soundtrack van ‘Into the wild’ in een dronken bui heropneemt.

Dit is ongetwijfeld een bewuste zet, want braafjes in de pas lopen is niets voor Robert Pollard. In ‘Good Mary’s house’ bezingt hij huiselijke geneugtes, maar hier tijd voor vrijmaken is te veel gevraagd (“I can stay all day, if you can find me a day”). In ‘Normalized’ klinkt het weinig enthousiast “well-established, keeping the angle”, terwijl hij op de backtrack op robotische wijze “normalized” dreunt. Neen, dan maakt hij liever lawaai op het gevaar af mensen te tergen.

Irritatie ruimt echter plaats voor fascinatie op ‘Spliced at acme fair’. Het nummer marcheert trefzeker op een monotome drum en een duistere synthlijn. Eindigen doet hij plots op een elegante, symfonische noot. ‘New light’ rammelt dan weer aan alle kanten, maar valt nooit uiteen. Nog meer geslaagde noisepop vind je op ‘A guaranteed ratio’ en afsluiter ‘A year that could have been worse’.

Edoch, deze hoogtepunten staan niet garant voor een geslaagd album. Teenage Guitar is het moleskineboekje van Robert Pollard en bevat rake en minder rake schetsen. De uitgewerkte canvassen vind je echter nog steeds in het uitgebreide oeuvre van Guided By Voices.

Robert Pollard Facebook

Album verdeeld door Fire Records