TEETH -Whatever: teveel inhoudsloos lawaai om echt indruk te maken

door Jort

In 2010 scoorde TEETH (ook wel T3eth, T33th of Teeth) een bescheiden hit met de aangenaam onstuimige single ‘See Spaces’ dat op één van de verzamelaars van het populaire Franse label Kitsuné verscheen. Sindsdien is de band uit Groot-Brittanië de wereld over getrokken om met acts als Sleigh Bells, Is Tropical en Crystal Fighters te toeren. Tussen alle optredens door heeft TEETH daarnaast een debuutplaat opgenomen, die afgelopen maand verscheen.

Wat meteen opvalt, is dat het geluid van ‘Whatever’ een stuk ruiger en onsubtieler is dan de debuutsingle ‘See Spaces’. Wie denkt dat TEETH je gevoelige oortjes zal trakteren op fijnzinnige electropop, zit er helemaal naast. De Londenaren kiezen namelijk voor een punk-achtig noise geluid à la Crystal Castles of YOU LOVE HER CUZ SHE’S DEAD. De opener ‘Confusion’ knalt al meteen uit de speakers dankzij een drumsample die niet zou misstaan in menig hardcore nummer naast de overstuur klinkende vocalen van zangeres Veronica So. Ondanks de strakke productie, maakt het liedje een wat zielloze indruk.

De rest van de plaat komt stroef op gang. Op de nieuwe single ‘U R 1’ doen de Britten het wat rustiger aan en ‘Care Bear’ heeft een mooi refreintje (jawel), maar echt beklijven wil het niet. Hier en daar experimenteert de band met wat meer gestroomlijnde pop à la CSS, bijvoorbeeld op ‘This Time’, maar we ontkomen er niet aan een zucht van verlichting te slaken als de hit ‘See Spaces’ eindelijk langskomt. Verder is ook het melodieuze en goed opgebouwde liedje ‘Flowers’ zeer goed te verteren. De plaat wordt afgerond met tweeëneenhalve minuut explosieve noise die het live vast heel goed gaat doen, maar hier het gebrek aan echte ideeën lijkt te bevestigen.

TEETH levert helaas een wisselvallige release af. Nummers als ‘Flowers’, ‘U R 1’ en ‘See Spaces’ laten wel degelijk zien dat de groep potentie heeft. Op ‘Whatever’ staat echter teveel inhoudsloos lawaai om echt indruk te maken.

Beluister ‘Whatever’ op Soundcloud

Album verdeeld door N.E.W.S