The Belle Brigade – Just because: een ruime overwinning

door Martin de Kruijter

‘Just because’ is het altijd belangrijke tweede album van het Amerikaanse broer/zus-duo The Belle Brigade. Belangrijk, want de langspeler na het debuut is vaak het punt waarop een band wordt opgepikt of juist in het ongewenste verdomhoekje terecht komt. Drie keer raden waar deze fraaie brigade is beland…

Na het geslaagde debuut uit 2011 werd de band keihard gedropt door Reprise (Warner Brothers) om uiteindelijk bij ATO Records terecht te komen, een label dat onder meer onderdak biedt aan My Morning Jacket, Midlake en Gomez. En het lijkt er op dat het kleine duimpje van de twee iets moois in de schoot geworpen heeft gekregen.

Dat ‘moois’ is overigens iets waar bij oppervlakkig luisteren bar weinig van overkomt. Bijna ieder nummer klinkt als een berg werk van andere artiesten, de mannelijke zang (Ethan Gruska) is nauwelijks te onderscheiden van de vrouwelijke vocalen (Barbara Gruska) en in zijn totaliteit voelt het allemaal erg licht aan. De melodieën zijn vergeetbaar, de instrumentatie niet altijd passend (met name de af en toe onnodig elektronisch aandoende drums) en onder aan de streep is de bestempeling “gemoderniseerde Fleetwood Mac kloon” niet geheel zonder rechtvaardiging. Maar waarom zijn wij dan toch positief?

Het antwoord hierop is, net als de muziek, redelijk eenvoudig: The Belle Brigade voert andermans kunstje simpelweg verdomd goed uit. De samenzang-harmonieën zijn spot on, de muziek blijkt bij de eerste keer beluisteren al over te halen tot het lichtelijk wiegen van de voet en de refreinen zijn verdomd catchy.

Maar waar het album echt in uitblinkt is zijn tijdloze karakter. Ten tijde van schrijven van deze recensie vriest het buiten acht graden, maar nummers als ‘Ashes’, ‘Not the one’ en ‘When everything was what it was’ transporteren je brein richting instant zonneschijn. De kalender geeft aan dat het 2015 is, maar mocht je willen geloven dat deze plaat is uitgebracht in 1977 (‘Rumours’ van Fleetwood Mac), 1987 (‘Bridge of spies’ van T’Pau) of 2013 (‘Heartthrob’ van Tegan and Sara) dan is dat geen probleem. De seizoens- noch jaarkalenders blijken een issue te zijn voor ‘Just because’ en dit zorgt potentieel voor een collectie lang en vaak luisterbare songs. Met name ‘Everything for a stone’ mag gerust een bescheiden topper genoemd worden. Al met al best een prestatie.

Punten voor uniekheid en originaliteit zal The Belle Brigade wellicht nooit verdienen. Een ruime overwinning in de categorie ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’ veroveren ze des te meer.

The Belle Brigade Facebook