The Hundred In The Hands – Red Night: ongeleide projectielen

door Tiffany Devos

De fans van het The Hundred In The Hands dat de vrij catchy electropopsongs ‘Pigeons’ en ‘Commotion’ uitbracht enkele jaren geleden, maken best rechtsomkeert. Het New Yorkse M/V duo gaat op hun tweede plaat de sfeerscheppende toer op.

Geen paniek, want een brokje aanstekelijkheid kan je nog steeds terugvinden in de topsong gedreven door spannende riffs ‘Come With Me’, het zinderende ‘Keep It Low’ en het jagende refrein van ‘Stay The Night’. Openen doen ze gelukkig ook indrukwekkend door een donker, complex lied op tafel te gooien dat zich ontplooit tot een staaltje galopperende elektronische pulsen waarbij de stem van Eleanore Everdell opbokst tegen de beats van Jason Friedman.

Maar deze nummers zijn slechts bomen in een donker bos waar je wel eens kunt verdwalen in de ongeleide projectielen van liedjes. Het is niet ondenkbaar dat je er in slaagt verloren te lopen tussen de lagen aan geluid en het gebrek aan scherpe kantjes. De titelsong bijvoorbeeld accentueert wel de mystieke vocalen van Everdell goed, maar is eerlijk gezegd een saai lied dat zeker dubbel zo lang duurt dan nodig. Ook ‘Faded’ is een uitgerekte trip die wat lijdt aan overproductie. In deze en andere liedjes lijkt The Hundred In The Hands de song uit het oog verloren te zijn tijdens het creëren van een dromerige atmosfeer.

‘Red Night’ is ongetwijfeld heerlijk voer voor dromers, maar een teleurstelling voor de kruisvaarders van het perfecte popnummer. Het duo lijkt wat mee te willen gaan in de droompophype, hoewel sterke songs hierbij essentieel zijn en The Hundred In The Hands op dit vlak soms tekort schiet. Als je het ons vraagt, blijft deze band het liefst bij wat ze het best doen: de snellere electropopnummers.

The Hundred In The Hands live zien kan op 10 oktober in de Botanique te Brussel (info & tickets). Een Nederlandse datum is ons op het ogenblik van dit schrijven niet bekend.

The Hundred In The Hands website

Album verdeeld door V2