The Juan MacLean – In a dream: een nieuw uithangbord

door Daan Leber

Ook op de derde langspeler van The Juan MacLean zijn de banden met LCD Soundsystem sterk. Niet alleen is het album getekend op DFA, het label van James Murphy, ook zangeres Nancy Whang is prominent aanwezig. Dat laatste is af te leiden aan de hoes, maar ook op de nummers zelf speelt ze een grote rol. Muzikaal zijn de linken met LCD Soundsystem makkelijk te leggen. John MacLean opteert voor een mix van disco, punk, house en andere aanverwante genres.

De cd opent met de single ‘A place called space’. Na een instrumentaal begin start de mannelijke zang, die al snel gekaapt wordt door de onderkoelde en contrasterende stem van Nancy Whang. Het is een patroon dat voortgezet wordt op de rest van de plaat. Een andere constante is de groove die onvermijdelijk associaties met de jaren 80 opwekt. The Juan MacLean begrijpt de kunst om synthesizers te gebruiken zonder die kitscherig te laten klinken. Een perfect voorbeeld is het lied ‘Love stops here’, waar zijn ingehouden vocalen een tegengewicht bieden voor de opwindende instrumentatie.

Een volgend hoogtepunt is de combinatie ‘Running back to you’ en ‘I’ve waited so long’. Op het refrein van die eerste wordt de voorzet gegeven tot een vocale dans tussen Nancy Whang en Juan Maclean. Die komt tot een zinderende apotheose op ‘I’ve waited so long’, waar de beiden proberen om elkaars prestatie te overtreffen. Op ‘Charlotte’ worden de rollen omgedraaid. De man wordt op dit nummer ondersteund door zijn zangeres. Ook dit blijkt een geslaagde combinatie. Het officiële slot is ‘The sun will never set on our love’, waarop de vrolijkheid van de overige songs ietwat over boord wordt gegooid. In ruil krijgen we een meer aan house schatplichtig lied.

‘In a dream’ is een album waarop de synthese van de stemmen heerlijk contrasteert met de funky groove. Het lijkt erop dat DFA na het pensioen van LCD Soundsystem een nieuw uithangbord heeft.

De man live aan het werk zien kan binnenkort in Antwerpen (08.11, Piaf, info & tickets)

The Juan MacLean website