The Kabeedies – Soap: iets te voorspelbaar en steriel

Waar ze op het debuut ‘Rumpus’ nog ongepolijste, repetitieve en bij vlagen best genietbare powerpop serveerden, lijken The Kabeedies die charmante stunteligheid te hebben ingeruild voor een volwassen geluid. Gedaan met nerveus gevlam op de gitaar en tegen-elkaar-op-geschreeuw.

De band klinkt grootser, meer doordacht. Er is nágedacht over een nieuwe sound. Drie jaar dan nog. Het viertal klinkt niet meer als een bende straatjochies met ADHD, maar als een gestylede indieband zoals die enkele jaren geleden in trossen van de fabrieksband rolden in ‘s werelds hipste steden. Als een kruising tussen Vampire Weekend, Sky Larkin en Los Campesinos! , zeg maar.

Geen uitroepteken bij The Kabeedies, maar het had ze zeker niet misstaan: de band heeft nog steeds energie voor zéven springerige indiepopgroepjes. De songs bulken van de nerveuze tempowisselingen (‘Underfloor Lover’, ‘Santiago’) en luid meezingbare refreinen. En toch is alles anders dan op ‘Rumpus’. De zang is meer ingehouden. De voor een tweede album blijkbaar onvermijdelijke strijkers maken hun entree. Trompetten ook. En trekzakken. Jawel, trekzakken. Als de band ‘The Boy With the Bad Mouth’ inzet, waan je je even in de Ethias Arena tijdens het schlagerfestival, maar net als je een éénmanspolonaise wil starten, neemt een luie afrobeat gitaar over en verdwijnt de volkse harmonica naar de achtergrond.

Die Afrikaanse sound is de grootste verandering voor het viertal uit Norwich. De geest van Fela Kuti lijkt doorheen ‘Soap’ te waren. Dat levert buiten de voor de hand liggende vergelijking met de band van Ezra Koenig soms ook uitstekende songs op. ‘Come Out Of The Blue’, het eerder genoemde ‘Santiago’ of ‘L.T.’, bijvoorbeeld, mag je altijd opleggen als we op een zwoele zomeravond nog een bakbanaan op onze barbecue zwieren.

Het hele album in één ruk uitzitten lukt ons echter nog niet. ‘Soap’ is net iets te voorspelbaar, het geheel klinkt te steriel om ons lang genoeg geïnteresseerd te houden.

The Kabeedies live zien kan binnenkort in Breda (Mezz, 06.04, info & tickets), Gent (Café Video, 10.04, info & tickets), Luxemburg (d:qliq, 11.04, info & tickets) en Brussel (Bar Du Matin, 12.04, info & tickets).

The Kabeedies Bandcamp

Album verdeeld door Munich Records