The Me in You – Forgotten Clothes: ijzersterk debuutalbum

‘Forgotten Clothes’, het debuutalbum van The Me in You, staat klaar om een grootschalig publiek te verleiden. Zoals hun groepsnaam het al omschrijft, spitst het Belgische kwintet zich volledig toe op intimiteit en introspectie. De leden hebben hun warmhartige muziek ook uitstekend samengevat op de albumhoes: “we speak in a minor key”. Hiermee bedoelen ze niet enkel dat mineur geassocieerd wordt met sombere songs, maar ook dat ze een intieme stijl ontwikkelen. De meeste luisteraars getuigen ook dat deze romantische, nostalgische, zomerse en melancholische songs ons uitnodigen om er onvergetelijke momenten op te bouwen.

Het hitwaardige nummer ‘Girl in Armour’ was hun eerste single en leidt dit album in. Op een pijnlijk mooie manier zingt Stijn Claes over een vrouw die een symbolisch harnas aantrekt om toekomstige hartbreuken te vermijden. Zijn dragende en aangrijpende stem, de arpeggio’s en de poëtische diepte worden in dit zwaar emotioneel geladen nummer vermengd. ‘Broken Holiday’, ‘Seven Ups and Downs’ en ‘Low Battery’ worden perfect gekoppeld aan deze eerste single en zijn bovendien ook tekstuele toppers. In deze songs vinden we duidelijke invloeden terug van onder meer Bon Iver en Sparklehorse. In het instrumentale gedeelte van ‘Low Battery’ zijn er ook sporen aan te treffen van de Texaanse rockgroep Explosions in the Sky. Naast deze minutieus ontworpen nummers brengt The Me in You variatie met ‘Plastik’. Daarnaast is er ook ‘All Day Long’, een catchy song die ook centraal staat op deze plaat.

Initieel hebben veel mensen de groep verkeerd afgezet als het toppunt van meligheid, gedeeltelijk omdat ze zich baseerden op de groepsnaam en nadat ze enkele songs vluchtig hadden beluisterd. Na meerdere luisterbeurten wordt dit standpunt al te snel ontkracht. Alternerend tussen melancholische songs en dansende nummers stelt The Me in You ons een ijzersterk debuutalbum voor.

The Me In You live zien kan binnenkort in Nijmegen (Doornroosje, 25.03, info & tickets), Tienen (Music Refinery, 13.04, info & tickets), Amsterdam (Paradiso, 22.04, info & tickets) en Beringen (Putrock, 05.05, info & tickets)

The Me In You Facebook

Album verdeeld door EMI