The Pigeon Detectives – We Met At Sea: middelmatigheid troef

door Thomas Konings

Met ingehouden adem laten we de nieuwe van The Pigeon Detectives op onze oren los.Wat zal het dit keer geven, luidt de vraag. Sinds hun debuutalbum ‘Wait For Me’ ging het op vlak van kwaliteit en succes alleen maar bergaf. De verwachtingen voor nieuwste worp ‘We Met At Sea’ zijn bijgevolg niet erg groot.

En of we dan verrast worden door de beestige albumopener ‘Animal’ met z’n stampende kickdrum, groter dan grote gitaarriff en killerrefrein. Een echte indierockhit in wording als je het ons vraagt. Qua sound zijn er ook ditmaal geen grote verschuivingen. Het mag allemaal wat grootser en weidser klinken, toch blijven de Britten vasthouden aan dat typische postpunkrevivalgeluid van enkele jaren geleden. Nu The Strokes hun bekende recept aanlengen met een streepje eighties pop, zijn The Pigeon Detectives zo ongeveer de enige overblijvende kindjes van die klas.

Ook dit keer moet je voor intelligente boodschappen aan een ander adres zijn, het draait allemaal om aanstekelijke riffs. Helaas falen de indierockers daar al te vaak in. De band probeert naar eigen zeggen op het album te klinken alsof ze op een podium staan, en dat kan je wel horen. Alles klinkt gecontroleerd ongecontroleerd, waardoor ze enorm voorspelbaar worden.

Bovendien zakken de meeste nummers ook weer weg in de middelmatigheid. Ze klinken plat, ongeïnspireerd en als linksgelaten demo’s van collega’s als The Wombats. Is het nu ‘I Won’t Come Back’, ‘Hold Your Gaze’ of ‘Light Me Up’, ze lijken allemaal op mekaar, hebben dezelfde opbouw en beginnen na een paar luisterbeurten negatief op het humeur te werken. Misschien dat ze live wel werken, de nodige handklapstukken en meebrulrefreinen wijzen alvast wel in die richting.

We raden het plaatje aan, als je het na de eerste song meteen weer afzet. Uitgezonderd misschien de tweede helft van ‘Can’t You Find Me’, die kan er ook nog wel mee door. Je hebt het al begrepen, nieuwe fans gaan de Britten niet winnen, de oude verliezen daarentegen…

Op 13 mei staan The Pigeon Detectives in de Paradiso, te Amsterdam (info & tickets), een dag later speelt de groep in de Gentse Charlatan (via Democrazy, info & tickets)

Website The Pigeon Detectives