The Rural Alberta Advantage – Mended with gold: meer variatie opbouwen

door Filip Tyskens

Kijk, wij beseffen dat we een recensie van een plaat moeten schrijven en geen filmscenario, maar de muziek van The Rural Alberta Adventage valt nu eenmaal makkelijk te beschrijven aan de hand van een ingebeelde scène. Beeld je een film van Cameron Crowe in waar Jennifer Lawrence Forrest Gump-gewijs dwars door een zonovergoten graanveld rent om bij haar eindelijk uit Verweggistan teruggekeerde vriend te kunnen zijn. Kortom, de climax van een feelgood-prent, zò klinkt dit Canadese drietal.

Niet dat daar iets mis mee is natuurlijk. Want hoewel de groep lijdt aan het syndroom van Mumford and Sons en zijn songs nogal graag tot epische proporties opblaast, schrijven ze gewoon veel betere nummers dan voornoemde Britten. Daarmee willen we niet gezegd hebben dat ze authentieker klinken (wij weten namelijk ook dat die mening zou omslaan als TRAA een wereldhit zou hebben en Sportpaleizen vol liet lopen), maar de band zit vooralsnog aan de goede kant van het bombastische spectrum. Ze halen hun inspiratie eerder van het overstuurde Neutral Milk Hotel dan uit de gepolijste overdaad van sommige wereldgroepen. Zanger Nils Edenloff klinkt ook verdacht veel als Jeff Mangum en drummer Paul Banwatt roffelt de boel graag dicht, alsof er constant opgebouwd moet worden.

Het trucje van dit trio wordt dan ook vrij snel duidelijk, en in het excellente openingsvijftal is dat geen enkel probleem. Wij zijn echter ook maar mensen, en in het middendeel dreigt onze aandacht al eens te verslappen. Als je daar dan de minder catchy liedjes, het obligate rustige ‘To be scared’ en ‘The build’ steekt, dat in feite één lang excuus is om, welja, op te bouwen, dan kan je dat een half punt kosten. Gelukkig dus dat het begin en het einde genoeg spannends afleveren om van ‘Mended with gold’ een lekker tussendoortje te maken. ‘Our love’, ‘This city’ en ‘Terrified’ willen wij eens in een rokerige zaal meemaken, terwijl ‘On the rocks’ en ‘Vulcan, AB’ overtuigen door de grooves van Banwatt.

The Rural Alberta Advantage vormt vanaf debuut ‘Hometowns’ een baken van kwaliteitsvolle, Amerikaans aanvoelende folkrock, en ook op deze derde is die kunde aanwezig, maar ze moeten opletten om niet constant dezelfde plaat te maken. Om het anders te zeggen: het mag dan wel even duren, na een tijd worden we zelfs een huppelende Jennifer Lawrence beu.

The Rural Alberta Advantage live aan het werk zien kan binnenkort in Amsterdam (27.11, Paradiso, info & tickets).

Album verdeeld door Saddle Creek

The Rural Alberta Advantage website