The Soft Hills – Chromatisms: Warme gloed met scherpe kantjes

door Ziggy Adriaensens

Midlake, Fleet Foxes en Neil Young zitten te kletsen op een druilerige zondagvoormiddag en besluiten uit verveling om samen diezelfde voormiddag een album op te nemen. Ze noemen zichzelf ‘The Soft Hills’. Als introductie voor de sound van het gelijknamige viertal uit Seattle kan dit tellen. Deze bewijzen met hun nieuwe worp ‘Chromatisms’ dat ze deze vergelijking geen onrecht aandoen.

Opener ‘Riding High’ sluit van de voorgenoemde invloeden het dichtste aan bij Midlake. Na een rustig elektrisch gitaartje waaiert de song uit in een weids opgezette compositie met meerstemmige zang en een refrein dat de ruimte opvult met een warme gloed. Die gloed valt over het gehele album te horen, The Soft Hills pakken uit met een zeer aangename sound. Afsluiter ‘Desert Rose’ is hier het beste bewijs van. Een akoestische ballad, steunend op de prachtige stem van Garret Hoba, die perfect zou zijn als soundtrack voor een filmscene met wuivende graanvelden in de Amerikaanse Midwest.

Maar denk vooral niet dat The Soft Hills een eentonig sfeeralbum hebben gemaakt. Regelmatig duiken scherpe kantjes op en die zorgen voor de beste nummers. ‘Sweet Louise’, de eerste single, is daar het meest sprekende voorbeeld van. Uit het niets veschijnt een hypnotiserend basritme, ondersteund door naar shoegaze neigende gitaren en psychedelische zang. Op de achtergrond scheurt op regelmatige tijdstippen een aan Neil Young denkende gitaar. Uiteindelijk dooft het lied kaarsgewijs uit waardoor het alsnog aansluit bij de rest van het album. In ‘Mighty River’ tenslotte neemt na een ingetogen begin, met alweer een knap staaltje van gezamenlijke zang, de gitaar de hoofdrol over en laten de heren zien dat ook distortion hen geen vreemd woord is.

The Soft Hills bewijzen met ‘Chromatisms’ dat ze last hebben van een dubbele persoonlijkheid, enerzijds meesters in het sfeerscheppen en anderzijds ook fans van eens lekker tekeer te gaan op de gitaar. Wij hopen alvast dat ze zich nooit laten behandelen want het is de combinatie van beiden die zo charmeert. Na twee albums en een ep lijken de heren met deze release onder de armen eindelijk klaar voor de doorbraak bij het grote publiek.

The Soft Hills hebben voorlopig geen live datums in de Lage Landen bevestigd.

The Soft Hills website

Verdeeld door Sonic Rendezvous