The Sore Losers – Roslyn: een bevestiging grand cru

door Bram Pollers

In de loop der jaren is gebleken dat Humo’s Rock Rally een prima springplank is voor jonge, talentvolle bands. Vandaar ook dat het succes van deze wedstrijd nog steeds gigantisch is. We spreken anno 2010. De Ancienne Belgique is uitverkocht voor de finale van de Rock Rally. Tien bands en ettelijke uren later maakt de jury aanstalten om de winnaar van deze editie bekend te maken. Voor ons is de top 2 echter al bekend, enkel de volgorde moet nog bepaald worden: School Is Cool en The Sore Losers, met een lichte voorkeur voor die laatste.

De Limburgers van The Sore Losers, met Cedric Maes van wijlen El Guapo Stuntteam op gitaar, moesten zich uiteindelijk tevreden stellen met zilver. In 2010 bracht dit viertal nog zijn uitstekend onthaalde debuut uit, een prima bluesrockplaat met enkele vlot meezingbare singles. Nu, ongeveer 3,5 jaar later, staan ze klaar met de moeilijke tweede. Het album van de bevestiging heeft zich ‘Roslyn’ laten noemen. Laat ons alvast beginnen met dit te zeggen: het klinkt anders. Ons vermoeden na het horen van de vooruitgestuurde single ‘Girl’s Gonna Break It’ werd bevestigd.

Anders betekent in dit geval geenszins slechter. ‘Gold in Them Hills’, waarin Jan Straetemans wordt bijgestaan door Monique Harcum, besluipt zijn prooi in den beginne als een volleerd roofdier om op het einde genadeloos toe te slaan. Ook erg goed zijn ‘Drop Your Disguise’, met een zomerse feel good-intro, het heerlijk rockende ‘Shakey Painters’, alwaar de energie van de drums nog belangrijker is dan de solerende gitaar, of het indrukwekkend mooie rustpunt ‘Reasons’, waar ze heel wat zalen stil mee zullen krijgen, bekoren ons moeiteloos. ‘Working Overtime’ krijgt dan weer een samenzang mee die ons enigszins aan CSNY doet denken en in ‘Don’t Know Nothing’, inclusief een riff waar The Black Keys niet vies van zouden zijn, experimenteert de band met een flard psychedelica.

“Somewhere, there must be gold in them hills”, luidt het in ‘Gold in Them Hills’. Het Limburgse heuvellandschap is behoorlijk beperkt, maar als we ‘Roslyn’ beluisteren, schijnen die weinige heuvels vol met goud te zitten. Deze band is gegroeid, ze nemen wat vaker gas terug om Cedric Maes dan verschroeiend te laten uithalen en de boel te laten ontploffen. Dit is niet zomaar een bevestiging, dit is een bevestiging grand cru.

Wil je The Sore Losers aan het werk zien? Voorlopig staan in België optredens gepland in Hasselt (MOD, 22.02, info & tickets) , Brussel (Botanique, 01.03, info & tickets), Leuven (Het Depot, 19.03, info & tickets) en Diksmuide (4AD, 21.03, info & tickets).

Website The Sore Losers