The Spinto Band – Shy Pursuit: album vol met jaren '90 indie

door Andre Joosse

Zoals vele groepjes is ook The Spinto Band begonnen al jammend in een garage na schooltijd. De band begon in 1996 en releasede diverse primitief opgenomen ep’s. De teksten werden gehaald van popcorndoosjes waar Roy Spinto, de opa van frontman Nick Krill, zijn krabbels op schreef.

Het gerommel in de garage leidde in 2006 tot hun eerste full-length cd ‘Nice and Nicely Done’ met daarop hun doorbraaksingle ‘Oh Mandy’. Na ‘Moonwink’ in 2008 is er nu het derde album van The Spinto Band. ‘Shy Pursuit’ staat vol met jaren ’90 indie, vrolijke liedjes van rond de 3 minuten. Denk aan acts als The Bluetones en The Lightning Seeds. Of Clap Your Hands, Say Yeah en Vampire Weekend om wat recentere groepen te noemen.

De cd opent met ‘Cookie Falls’, een vrolijk zomermelodietje. Het geeft de voorzet voor de rest van de plaat waar het alternatieve Pavement-geluid van hun oudere werk is vervangen door een toegankelijkere en zomerse sound. Mocht de opener je nog niet hebben overtuigd, het tweede nummer ‘Muesli’ maakt het zelfs tropisch. De muziek is van constante kwaliteit, er zijn weinig slechte nummers te vinden maar de cd heeft ook weinig verrassingen in petto. ‘Keep them Alive’ zou een goede tweede single zijn na ‘Take It’, dat de band al als single gekozen heeft.

‘Shy Pursuit’ is een blij, zomers album dat de komende winter de nodige muzikale zonneschijn kan geven. We missen een beetje het rafelige randje van het oudere Spinto-werk, dit had net die extra gegeven die de band in de hitlijsten en op de grote festivals had kunnen brengen.

The Spinto Band live zien kan binnenkort in Brussel (Botanique, 19.11, info & tickets), Luik (Fiacre, 25.11, info & tickets), Amsterdam (Paradiso, 30.11, info & tickets) en Namen (Belvédère, 01.12, info & tickets).

The Spinto Band website

Album verdeeld door PIAS