The Sugarettes – Destroyers Of Worlds: highspeed liefdesliedjes

door Tiffany Devos

De bandnaam zou kunnen doen vermoeden dat we te maken hebben met een immerhippe girlband à la Dum Dum Girls, Vivian Girls of zelfs Warpaint. Qua klank zitten we alvast in de niet al te gepolijste buurt, maar The Sugarettes heeft iets meer testosteron in de line-up dan verwacht.

Het fuzzy gitaargeluid dat deze band tevoorschijn tovert komt uit Eindhoven en is het kindje van Joep van Son en Mariska Louman, die na 15 jaar vriendschap en muziek maken de liefde bij elkaar gevonden hebben. Ze worden daarbij versterkt door Marjolein Kooijman en Marnix van den Broek. Anders dan de albumtitel doet vermoeden, is het liefde en passie waar de plaat om draait. De ondertussen einddertigers spelen highspeed noisepop liefdesliedjes met een melancholie naar jeugdigheid.

Vertrekkende uit poppy hooks schrijven de Nederlanders eenvoudige, melodische deuntjes die gemakkelijk in het hoofd blijven hangen. Eenvoudig betekent niet dat de liedjes saai worden of de spanning eruit is. Integendeel, de vurigheid spat ervan af, met als hoogtepunt de songs waarin de twee vocalen het tegen elkaar opnemen en de elektriciteit tussen de twee overspringt naar de luisteraar. Dat belooft voor de liveshows. Met andere woorden, er is genoeg afwisseling om je op het tipje van je stoel te houden of om je net van die stoel te krijgen natuurlijk. Dit is strakke rammelrock van de bovenste plank met ruimte voor slordigheid.

Op de bandcamp van de band kan je het album voor een zelf te bepalen prijsje zonder minimum naar je iTunes overhevelen. Je hebt dus geen enkele reden om deze optimistische energiebrok geen kans te geven, want ‘Destroyers Of Worlds’ wordt beter per beluistering.

The Sugarettes Website

Album verdeeld door Clear Spot