Thee Attacks – Dirty Sheets: dit is het niet

Dirty Sheets is het nieuwste album van Thee Attacks, een Deense band die bestaat uit Jimmy, Terry, Johnny en Ritchie Attack. Ze brengen voornamelijk rocknummers die doen denken aan The Hives. Hoewel zanger Jimmy Attack allesbehalve een gebrek heeft aan energie, doet hij af en toe net iets te veel zijn best. Wanneer je ‘Dirty Sheets’ helemaal hebt doorgenomen, lijkt Thee Attacks al gauw op een goedkope versie van The Black Keys.

De opener ‘Stab’ lijkt veelbelovend. De instrumentale intro bruist van gitaargeweld en energie. Maar wanneer zanger Jimmy aanzet met zijn “Girl, don’t you understand, I want to be your man” zakt het nummer in. Een poging om die heerlijke harde rockstem uit te brengen, mislukt. Ook het refrein didadadadadada helpt niet echt. De song is te opgeblazen, nee, dit is het niet. ‘Take Take Take, de opvolger’ van ‘Stab’, is dan weer eerder een popsong.

‘Stop Saying No’ is al een pak beter dan zijn voorgangers. De intro is lekker rock-’n-roll en de frontman blijkt ook over een bekoorlijk grauwe stem te bezitten. Meer nummers van dat graag. Ook ‘A Little Success’ is heel wat aangenamer wat stemgebruik betreft, en heeft een lekkere baslijn en eenvoudige gitaarriffs. Jammer dat het refrein richting pop gaat, “We’re gonna give you this sensation”. We zijn toch niet helemaal overtuigd.

‘Where Did All The Love Go’ valt ook onder de betere nummers van de plaat en is een lied dat barst van energie. In de aangename intro nemen drums de leiding en worden ze vergezeld door best wel bekoorlijke gitaren. Ook de zanger heeft hier beter evenwicht gevonden in zijn stemgebruik.

Hoewel ‘Dirty Sheets’ geen slechte plaat is, klinkt hun vorige album ‘That’s Mister Attack To You’ uit 2010 toch wel beter. De vier Attacks doen te hard hun best door nummers op te blazen. Jammer.

Thee Attacks live zien kan binnenkort in Gent (Café Video, 08.10, info & tickets), Amsterdam (Sugar Factory via Melkweg, 11.10, info & tickets), Leeuwarden (Poppodium Romein, 12.10, info & tickets), Utrecht (EKKO, 13.10, info & tickets) en Eindhoven (Effenaar, 14.10, info & tickets).

Thee Attacks website