Tribes – Baby: steunend op hun platencollectie

door Louis Janart

Enkele maanden al wordt Tribes door het Britse blad NME de hemel in geprezen. Nog voor hun debuutplaat ‘Baby’ uitkwam, werd deze jonge bende muzikanten omschreven als de toekomst van de rock ’n roll en Britpop. Hoe vaak hebben we dat al niet gelezen?

De single ‘We were children’ werd de voorbije weken al goed opgepikt door Studio Brussel en het blijkt niet het enige catchy nummer te zijn op het album. Tribes heeft de voorbije jaren goed geluisterd naar wat er in Engeland en Amerika nog allemaal met succes werd uitgebracht en gebruikt dezelfde potloden om alles mooi binnen de lijntjes in te kleuren. Dat hoeft niet altijd een slecht begin te zijn want beter goed gejat dan slecht bedacht.

Al is het allemaal wat minder spannend dan wat The Libertines of de Pixies ons bezorgden, toch zijn songs als ‘When My Day Comes’, ‘Sappho’ en ‘Walking in the Street’ zeker en vast te genieten. Deze nummers steken het meeste vaart in het album en zorgen er voor dat je vlot doorheen je luisterbeurt gaat. De 11 liedjes worden slechts een paar keer onderbroken voor een welgekomen melancholisch moment met ‘Halfway Home’ en ‘Alone or with Friends’. Voor de rest ligt het meezinggehalte altijd even hoog tijdens het refrein. Dit resulteert in een typische op de jaren 90 geïnspireerde plaat van begin tot einde.

Een eervolle vermelding verdient ook ‘Nightdrive’ waarin frontman Johnny Lloyd probeert de tragische dood van zijn goede vriend Charlie Haddon (ja, die van Ou Est Le Swimming Pool) van zich af te schrijven. De groep neemt hier even de tijd om op een iets emotionelere manier hun debuut in te vullen, en kan hiermee deze zomer een mooi eerbetoon brengen indien ze op Pukkelpop geprogrammeerd worden.

We kunnen gerust concluderen dat de plaat nooit gaat vervelen en geven de mensen van NME toch wel deels gelijk. Er zal altijd plaats zijn voor groepen die hun eigen platencollectie goed op voorhand beluisterd hebben. Alleen hadden wij het graag allemaal net iets spannender gehad.

Tribes live zien kan binnenkort in Amsterdam (Bitterzoet via Paradiso, 26.02, info & tickets) en Brussel (AB, 27.02, info & tickets).

Tribes website

Album verdeeld dor V2