Tsar B slaat vriend en vijand bont en blauw op ep ‘Unpaintable’

door Guillaume De Grieve

Dat Tsar B van koninklijke bloede is, bewees ze al op haar knappe debuutplaat ‘The games I played’ uit 2018. Het vervolgstuk stelde de Gentse Justine Bourgeus door alom bekende redenen uit, maar met vier singles van de vijf nummers werden we reeds gerustgesteld. Op de ep ‘Unpaintable’ is van een troonsafstand nog lang geen sprake. Tsar B herbevestigt haar status als tsarina van de Belgische electropop en krijgt daarbij bijstand van belpopheld Mauro Pawlowski (ex-dEUS) en het Britse duo Nova Twins.

Melodramatische strijkers openen de ep en het titelnummer waarna Tsar B in een parlando begrip toont voor al wie niet in een hokje past en daardoor geen normaal leven kan leiden. “I’m not that easy to paint” is dan ook enkel van toepassing als er niet buiten de lijntjes gekleurd mag worden. Grenzen zijn niet aan Tsar B besteed. Het aanstekelijke duet met Mauro verrast door de combinatie van Mauro’s ruwe stem met de lenigheid van Tsar B. Opnieuw haalt de ex-violiste van School Is Cool haar viool boven en speelt ze een repetitief motief dat de fond vormt van het nummer. ‘Escapism’ is het enige nummer dat niet op voorhand werd gereleased en functioneert als rustpunt tussen twee drukke songs. Toch komen al snel snerpende synths en beats opdagen.

“Bitch, do you really think I still wanna be your friend?” klinkt het klaar en duidelijk in ‘Flitch’, een opvallende samenwerking met het Britse duo Nova Twins. Het urban punk duo stond vorig jaar nog in onze lijst met artiesten om in de gaten te houden en maakt hier een stevige indruk. ‘Flitch’ breekt met het overige materiaal door haar directheid en brutaliteit. Ten slotte sluit het oudste nummer ‘Rome (Solve you)’ de ep in sloomheid af. Een sloomheid die hier uitzonderlijk synoniem is van schoonheid. Tsar B houdt voet bij stuk met “I’m not the one who goes over for you”.
Tsar B begint steeds meer te lijken op de boze stiefmoeder die zich (on)rechtmatig de heerschappij heeft toe geëindigd. In dit geval zijn wij dan de trouwe dienaren die stiekem de change of regime toejuichen.

Tsar B klinkt op haar best als er een verdoken frustratie of passie aan het daglicht komt. ‘Unpaintable’ is een compact doch kleurrijk plaatje dat doet watertanden naar een tweede langspeler. Voor fans van Sevdalia, FKA twigs en Kelsey Lu.