Tyla presenteert ons een clubklaar en aanstekelijk debuutalbum met ‘TYLA’

door Karel Nijs

Sinds de release van Tyla’s eerste hit ‘Water’ in juli 2023 is de 22-jarige niet meer weg te denken uit de hitlijsten. Het nummer heeft het namelijk allemaal: zwoele zang, een aanstekelijke beat en een refrein zo goed dat het steeds opnieuw horen ervan aantrekkelijk blijft. De soepele mix van amapiano en R&B liet haar in de tweede helft van vorig jaar helemaal ontploffen. Tyla heeft die aandacht zeker en vast goed benut met dit debuutalbum.

Een overwinning voor Tyla in de nieuwe categorie Best African Music Performance op de Grammy’s van 2024 maakte van haar debuut meteen een groot succes. Hoewel het genre amapiano van Zuid-Afrikaanse clubs stilaan naar onze hitlijsten is gerezen, ligt de aantrekkingskracht van ‘Water’ en haar andere songs vooral in Tyla’s stem. Deze lijkt perfect afgestemd op de hedendaagse pop en R&B. Zelf heeft ze haar muziek als ‘popiano’ gedoopt. Haar podiumpresentatie, choreografie en vocals zijn bovendien alleen maar gegroeid met haar bekendheid. Die capaciteiten zet ze nu al te graag in de kijker met haar debuutalbum.

‘TYLA’ is namelijk een verzameling songs die gemakkelijk kunnen dienen ter voorbereiding van een avondje uit. Het album levert precies wat je zou verwachten na het succes van ‘Water’. Toch zijn er een paar nummers die afwijken. Met bijdrages van rappers Gunna en Skillibeng wisselt ‘Jump’ rustige beats voor een dancehall-dreun. Verder bewijst de samenwerking met Becky G op ‘On my body’ dan weer Tyla’s invloed als popster. De tweede single van de plaat ‘Truth or dare’ toont dan weer een gevoelig kantje van de zangeres. In het refrein vraagt ze zich af of haar minnaar hun liefde ziet als een spel van waarheid of durven.

Het album opent met een run van zes nummers die voortbouwen op het succes van het aanstekelijke ‘Water’. Daarna vertraagt het tempo op ‘Butterflies’ dat een zachte R&B-aangrenzende melodie bevat. De akoestische gitaar en subtiele bas geven de aangename zachtheid van Tyla’s stem de ruimte om te schitteren. De rest van het album is dan weer een terugkeer naar de dansvloer.

Met een lengte van slechts 38 minuten presenteert het album Tyla als een veelzijdige artieste met een herkenbare stijl. Tyla’s debuut vervult de belofte van haar eerste internationale hit. Daarbij heeft ze alles in zich om een internationale ster te worden.