Tyler, the creator brengt met ‘CALL ME IF YOU GET LOST’ een bijzonder veelzijdig werk

door Ewout Pollaris

Met ‘CALL ME IF YOU GET LOST’ heeft Tyler, the Creator zijn zevende album uitgebracht. de rapper toont zich veelzijdiger dan ooit te voren, maar laat tevens de ironie en persoonlijkheid van zijn oudere werk terugkomen.

De veelzijdigheid komt mede dankzij gastheer DJ Drama, die beroemd is van zijn mixtape ‘Gangsta grillz’ uit de 00s. DJ Drama zorgt voor heel rijke nummers en geeft zo Tyler de volledige vrijheid om te experimenteren en uit te blinken met zijn unieke verses en stem. Daarenboven maken de samples het album veelomvattend. Zo gebruikt lead single ‘LUMBERJACK’ – een setafsluiter die menig festivalmassa zal veranderen in één grote moshpit – een sample van hiphopgroep Gravediggaz.

Aan de andere kant samplet het in promo video’s gebruikte ‘WUSYANAME’ – een liefdesnummer waar Tyler optimaal gebruik maakt van de stemmen van YoungBoy Never Broke Again en Ty Dolla $ign – een nummer van R&B groep H-Town. Ten slotte is de veelzijdigheid ook op te merken in de nummers zelf. Zo begint ‘Corso’ vrolijk, om daarna pijlsnel de duistere tour op te gaan met een donkere beat. Een ander voorbeeld is ‘MANIFESTO’ waarin mede Odd Future-lid Domo Genius in het nummer verschijnt met een draconische beatwissel.

Ook de typische Tyler humor is helemaal terug. Zo kroont de rapper zich tot Tyler Baudelaire, een knipoog naar de 19de-eeuwse Franse dichter Charles Baudelaire. Op ‘Blessed’ geeft het oud-lid van Odd Future een lofrede over zichzelf. Hij bejubelt het succes van zijn muziek, zijn kledinglijn Golf Wang en zijn festival Camp Flog Gnaw, om daarna droog te concluderen dat zijn gestopte haargroei het enige is wat zijn leven mist. Op het vrolijk beginnende ‘MASSA’ onderbreekt de rapper zichzelf in het midden van een zin over zijn paspoort, om vervolgens in het refrein doodleuk Got too much self-respect, I wash my hands ‘fore I piss te rappen.

Het oud Odd Future lid slaagt bijkomend erin dit werk, net als zijn voorgangers, zeer persoonlijk te maken. In het meer dan acht minuten durende ‘WILSHIRE’ beschrijft hij zijn affaire met een lief van zijn vriend. Het ene moment laat hij blijken dat hij het de moeite vindt om hiervoor de vriendschap stuk te maken: “And they say, “Bros over hoes”, I’m like, “Mm, nah, hey””. Het andere moment maakt hij zijn zelftwijfel duidelijk “I’m a sh— I’m a bad person, like, I’m in the wrong, I’m a bad person”.

In het vervolg van het nummer, waar het meesterlijke raptalent van Tyler volledig naar boven komt, durft de rapper zichzelf kwetsbaar opstellen. Hij geeft een inkijk op zijn thuissituatie voor zijn doorbraaksingle: Mom was in the shelter when ‘Yonkers’ dropped Op alledaagse intonatie rapt hij vervolgens Everyone I ever loved had to be loved in the shadows ,een knipoog naar zijn affaire die hij beschrijft in ‘WILSHIRE’. Vervolgens gaat de verse met behulp van drastische intonatie over in I’m paranoid, I sleep with a gun.

Helaas wordt het nooit zo persoonlijk als in magnum opus ‘Flower Boy’. Het thema van ‘CALL ME IF YOU GET LOST’ is zeker niet altijd  zo duidelijk als zijn voorgangers, maar met lef voor experiment en een enorme veelzijdigheid weet Tyler Baudelaire dit ruimschoots goed te maken.