Uniform Beat – March to a uniform beat Vol. 01: net geslaagd

door Nicolas D'Exelle

Het nieuwe Zweedse dance label Uniform Beat, gelanceerd door de grootste Scandinavische independent Playground Music, profileert zichzelf als out of the box denkend. Het grofweg mixen van stijlen en genres, als eerste ontdekken van nieuw talent en het versnellen van de weg richting commercieel succes zijn maar enkele van hun pijlers. Deze worden samengebracht in de compilatie ‘March To A Uniform Beat Vol. 1’, een zogezegde showcase van opwindende en creatieve talenten doorheen het wijde bereik van genres dat wordt aangeboden. Hierdoor zijn de meeste nummers meestal ook niet voor eenzelfde type luisteraar weggelegd. Tijd voor een analyse.

De plaat komt traag op gang, met enkele porties doordeweekse elektro die niet echt verrassend uit de hoek komen. Toch is er geen reden tot treurnis: Slakah The Beatchild zorgt met ‘Last Night In Paris’ voor een eerste hoogtepunt. De soulvolle Canadese vocalen komen erg relaxt voor de dag, en zorgen voor de perfecte sfeer tijdens een laidback avondje clubben. Ook ‘School’ van Örnsberg weet stevig te bekoren, met het vleugje M83 dat diep in de beats en het geluid verborgen zit. Eenzelfde extase bereiken, is toch nog net teveel gevraagd.

Het andere uiterste van de verzameling nummers geeft dan weer een veel commerciëlere richting aan. ‘Booty In Your Face’ en ‘Rumble In The Jungle’ van respectievelijk Itch feat. Freya en ShawnDark bijvoorbeeld. Dat zulke muziek prettig kan werken weten we, maar dat doet het hier jammer genoeg toch niet. Perfecte beats voor het nieuwe album van Pitbull zijn het zeker, enkel past het niet binnen deze niche en sfeer van dance. Ook songs als ‘DNA’ van Rebel Rebel, ‘King Kong’ van Snow Job en ‘Dance’ van ArtyMove hebben goeie bedoelingen, maar blijven niet lang genoeg interessant om het boeiend te houden.

Gelukkig wordt het snel beter. ‘The Real Me’ van Materikaa is sfeervol, en eindelijk terug een nummer zonder opgefokte vocalen. Samen met ‘Blending’ van Emma Bates hangt er een prettige vibe die het Zweedse label goed representeert. Afsluiter ‘Prophecy’ van Sci-Fire is verrassend genoeg smaakvolle dubstep die het geheel nog net rechthoudt. Zeker geen slechte afsluiter.

Om te zeggen dat ‘March To A Uniform Beat’ de eindejaarslijstjes haalt, is het een te wisselvallige compilatie geworden, waar je bij momenten warm nog koud van wordt. Dat er potentieel verborgen zit in de rangen van Uniform Beat is duidelijk, maar het iets specifieker selecteren zou zeker geen kwaad kunnen. Al bij al bevat het abum net iets meer matige dan goeie nummers. Net geslaagd, dat wel, maar ook niet meer dan dat.

Uniform Beat website