Papa ZG is terug. Op de verjaardag van zijn dochter kwam ‘Dit is Guy.’ uit. Het is een rechtstreeks antwoord op zijn debuut ‘Wie is Guy?’ uit 2019. Tijdens opener ‘DMT’ spelt hij het energiek uit, waar G-U-Y nu voor staat. “U voor de ultiemste van ons allemaal”, klinkt het. We lijken vertrokken voor een rondje opschepperij, gokken we verkeerd. Anno 2025 blijkt Guy nog steeds een open boek, maar de giftige branie heeft plaats gemaakt voor innerlijke rust.
Het was al van 2019 geleden dat we nog een soloproject van Zwangere Guy op ons bord kregen. Sinds ‘Brutaal’ was Gorik Van Oudheusden vooral bij Stikstof te horen en maakte hij een plaat met Lander Gyselinck. “Guy de man van doen en niet zozeer een man van dromen” hoorden we al op ‘DAAROM’ uit het album ‘Brutaal’. Dus bracht hij in de tussentijd ook de gefêteerde serie ‘Putain’ op het (streaming)scherm. Hij werd vader en gaf hij vooral zichzelf en zijn levensstijl een grondige renovatie.
Van dat laatste is ‘Dit is Guy.’ het resultaat. Van “Sta alleen in het leven en zal ook eenzaam verdwijnen” op ‘Beter leven’ vanop ‘Wie is Guy?’ naar “Kijk ik weet / Dat niet gaat / Als ge nooit / Om hulp vraagt” op opvolger ‘Leven beter’. Tijdens zijn herbronning kreeg Zwangere Guy een ferme scheut wasverzachter mee. Hij brengt nu dezelfde flair voor bars over yoga en balans als waarmee hij vroeger zijn overdaad verhaalde. En het werkt nog ook. Wie zou denken dat ZG niks meer te zeggen zou hebben sinds zijn ommezwaai zet best ‘Lege fles’ eens op. Of ‘Papucho’, een blinkende afrekening met zijn vroegere zelf: “Als ik kijk naar de Gorik van toen dan denk ik die pipo die kan ik nie uitstaan”.
De brute kracht waarmee hij vroeger in het rond sloeg keerde hij inwaarts. Hij nam zichzelf op de korrel. Dat levert moois op, zoals het geanticipeerde ‘Gorik pt. 2’. Een geslaagd vervolg schrijven op ‘Gorik pt. 1’ en één van zijn hardste nummers waarin hij zijn stiefvader en mama de grond inpraat, bleek een huzarenstukje. De zesjarige Gorik die net ervoor aan het woord komt bij radiomaker Peter Hoogland is er de perfecte onbehaaglijke voorzet voor. ‘Gorik pt. 2’ is een gevoelig voorbeeld geworden van alle veranderingen, bovenop ‘Je t’attends’ van Axelle Red – één van zijn mama’s lievelingsnummers.
Guy excuseert zich voor zijn hardheid en geeft het advies van zijn mama door aan zijn eigen nageslacht. Waar ‘pt. 1’ begon met voicemails van zijn moeder die gewist werden, eindigt deel twee met een telefoongesprek tussen beide met uitgesproken liefdevolle woorden. “Alles stap per stap want voor verbinding is het nooit te laat”, familie boven alles is in de praktijk nu ook echt zo.
‘Dit is Guy.’ barst van introspectie. Hij filosofeert over hoe anders het allemaal had kunnen lopen op ‘Soms vraag ik mij af’ en heeft het over zijn alter ego op ‘Papucho’: “Ik ging leven als Zwangere Guy tot dat ik besefte man dit is een schuilnaam”. Hij had zijn remmen te ver weggegooid, leefde zonder limieten en dat begon zijn tol te eisen. “Een kubieke meter op twee baskets”, zo omschreef Papa ZG zichzelf op zijn zwaarste moment. Ook figuurlijk deed hij dat, tijdens zijn passage in het Canvas programma ‘Therapie’. Een retraite in Costa Rica volgde en hij was op weg om een nieuwe mens te worden.
De voormalig metser begon zichzelf te verbouwen en kwam herboren terug. Maar zouden we ons niet beginnen te vervelen met een zachtere Guy? Niet meteen, want zacht kan evengoed onder huid kruipen. Zoals het tedere ‘Waiting for Zaza’, gemaakt voor zijn dochter en versierd met een opname van haar hartslag. Er is ook meer speelsheid te horen na zijn herbronning. Aan ‘Pourriture noble’, de samenwerking met Gyselinck, hield Guy nieuwsgierigheid naar zijn zangstem over. Op ‘Monkey mind’ (inclusief grappige toeter) en ‘Gorik pt. 2’ speelt hij daarmee. Op de ode aan zijn dochter komt het echter het mooiste tot zijn recht. Ook qua productie is het smullen: van Chuki beats zijn bijdrages en van enkele opvallende samples. Een obscure vondst uit 1978 van Duitse zanger Udo Lindenberg – uit welke vergeethoek werd die getoverd? – geeft extra kleur aan liefdesverklaring ‘Stoned & beneveld’.
Heeft Zwangere Guy te lijden gehad onder de grote veranderingen in het leven van zijn bedenker Gorik? Niet echt. Ja, de scherpe randjes zijn gladder geschuurd en het is niet zo bijtend meer. Zijn authenticiteit staat desalniettemin nog even sterk overeind. Dat de inhoud nu vanuit meer zelfliefde vertrekt doet ook niks af aan zijn goesting om er te staan. Guy klinkt altijd gepassioneerd, of het nu over dure flessen wijn of mediteren gaat. En er zijn ook nog zekerheden op een Zwangere Guy-plaat: van de politiekers moet hij nog steeds niks weten. Op ‘Vechten voor papier I’ en ‘Vechten voor papier II’ klinkt hij even boos zoals we hem leerden kennen. Had hij die kwaadheid ook maar naar boven gehaald op ‘Boksring.’
Zullen de liefhebbers van de rauwe brutaliteit van weleer nog ruimte hebben voor meer na ‘Dit is Guy.’? Dat kan, maar misschien zouden we er ook wat van vinden als zijn plaat zou blijven hangen.
Op 20 november stelt Zwangere Guy het album in een uitverkochte ING Arena voor. Voor zijn concert op 4 maart komend jaar in Vorst Nationaal zijn wél nog tickets te vinden (tickets & info).