Viktor – Child Again: Gevoel van herkenbaarheid

‘Child again’ gaat over ouder worden en daar niet altijd goed mee kunnen omgaan, over je anders gedragen dan je eigenlijk zou willen en dat alles zo makkelijk kan lijken maar dat dan toch niet is. Over het leven als je net geen kind meer bent dus, een betere cover dan deze hadden de makers dan ook echt niet kunnen kiezen. Het beeld zorgt ervoor dat je de plaat niet met de rug naar je toe gericht in je cd-kastje wil klasseren maar liefst, als het zo even kan, in posterformaat aan de muur wil hechten.

Die oudere vrouw op de cover is trouwens de grootmoeder van een van de twee zangeressen, die zich samen Viktor noemen. Naar de oorsprong van die naam hebben wij het raden maar wat we wel met veel zekerheid kunnen zeggen is dat hun meerstemmige samenzang ongelooflijk goed klinkt.De piano past daar dan nog eens perfect bij en de occasionele drum en gitaar doen hun intrede wanneer het moet. Niet dat we hier louter op de loftrompet gaan zitten blazen, muziek met een hoek af kan soms beter zijn.

We kunnen de meiden geen ongelijk geven als ze zingen over datgene waar we te lang stil bij blijven staan en dat in onze hoofden blijft rondtollen terwijl we willen en denken dat het daar stil hoort te zijn. Daarover lijkt althans ‘Quiet’ te gaan, een liedje dat behalve door de erg korte duur ook opvalt doordat het de enige a capella song is op de plaat. Het zijn echter niet enkel de teksten van de jongedames die hun muziek zo doeltreffend maken, ook de manier waarop ze het overbrengen klinkt geloofwaardig. Als Viktor zingt een glimlach te faken, dan geloof je het gewoon. Bij ‘It’s Not That Easy’ komt er dan nog eens bij dat ze het met zo veel energie brengen dat het na enkele luisterbeurten in je hoofd blijft rondlopen.

Elk nummer kaart een andere waarheid aan, elke tekst levert je iets compleet anders, hun muziek zelf doet dat echter wat minder. Het is niet dat het allemaal hetzelfde klinkt, want dat doet het niet, maar verrassingen zitten er niet echt tussen.

Viktor live zien kan binnenkort onder meer in Sinaai (Mudfest, 10.05, info & tickets), Antwerpen (Arenberg, 17.05, info & tickets) en Hoboken (Shift Rock Festival, 05.07, info & tickets).

Viktor Facebook