Villagers – Darling arithmetic: tijdloze boodschap

door Iris Wyckmans

Het derde album van Villagers kreeg vorm op een afgezonderde boerderij ten noorden van Dublin. Daar groef boegbeeld Conor O’Brien diep in zichzelf om ‘Darling arithmetic’ tot stand te brengen. Even geleden deed Indiestyle alvast een babbeltje met de man, en toen had hij het volgende over de plaat te vertellen: “Vroeger probeerde ik verschillende dingen uit en ging ik vooral met mijn hoofd te werk, terwijl ik nu meer met m’n maag, borst en al die andere organen wilde schrijven.”

Bij het beluisteren van de plaat wordt al snel duidelijk dat dit nieuwe werk zachter van sound is, terwijl de boodschap juist luider klinkt. “It took a little time to be honest / It took a little time to be me” zingt hij op ‘Courage’, de opener van de plaat. O’Brien lijkt met deze derde langspeler eindelijk echt sterk genoeg om zijn hart open en bloot in zijn liedjes tentoon te stellen. Toch wordt de man nooit te specifiek in zijn teksten, zodat de luisteraar niet stil blijft staan bij de ervaringen met relaties, pijn en liefde uit het leven van de muzikant, maar de songs hapklaar toepasbaar zijn op ieders eigen realiteit.

Elk lied is zorgvuldig gekneed en gevormd tot een afzonderlijk stuk, nauwkeurig geselecteerd door het hart van O’Brien. Het is glashelder dat de boodschappen die de plaat met zich meedraagt de hoofdrol in het gebeuren spelen. Zo hoor je in ‘Courage’ een simpele baslijn, een zacht gitaargetokkel en eentonige synths die het geheel ondersteunen, om zo de zang en tekst dik in de verf te zetten. De percussie krijgt eerder de rol toegespeeld om het album gaande te houden, om je doorheen het album te vervoeren. Zo is het alles behalve moeilijk om in de maat van ‘Everything I am is yours’ en ‘Dawning on me’ een tuffende trein te horen die je zachtjes transporteert van O’Briens woorden naar je eigen hersenspinsels.

‘Darling arithmetic’ klinkt simpel, eenvoudig en tijdloos, wat het enkel maar toegankelijker maakt voor elk individu om de nummers binnen te trekken in zijn of haar leven. We horen geen innovatie, verrassingen of briljante nieuwigheden die je gehoord moet hebben. Wel horen we een werk met een verhaal waarvoor je met plezier jezelf gemakkelijk zet, je ogen sluit en wegdroomt in je eigen geest.

We spraken mat Conor O’Brien, de man achter Villagers. Het interview lees je hier.

Website Villagers

Villagers live aan het werk zien kan in Utrecht (07.05, Tivoli, info & tickets), Amsterdam (08.05, De Duif, tickets & info), Nijmegem (16.05, Doornroosje, info & tickets) of Brussel (17.05, Les Nuits Botanique, tickets & info).