V.O. – On Rapids: Een stuk origineler dan de groepsnaam

Het Brusselse sextet ‘V.O.’ is al aan zijn derde album toe intussen, maar zoals velen hebben ook zij het moeilijk om de taalgrens over te raken. Geheel onterecht, want ook aan de andere kant van die verduivelde taalbarrière wordt heel wat moois geproduceerd. Zo ook ‘On Rapids’, een plaat die weliswaar niet van begin tot einde schittert, maar wel goed is voor een paar verborgen parels. De muziek is in ieder geval een stuk origineler dan de groepsnaam.

De liedjes van deze Brusselaars laten zich niet makkelijk definiëren. Dromerige popdeuntjes, jazzy pianoriedels en rusteloze ritmes wisselen elkaar constant af. De rijkdom aan invloeden en instrumenten zorgt er ook voor dat het nooit saai of eentonig wordt. Het melancholische stemgeluid van zanger/frontman Boris Gronemberger zorgt af en toe voor een licht bedrukte sfeer, maar telkens weer zorgen kleine verrassingen voor verlichting. Als onverwachte zonnestralen die door een grijs wolkendek komen breken.

‘On Rapids’ heeft heel wat te bieden voor de geduldige luisteraar, en is duidelijk gemaakt door muzikanten die de nodige bagage met zich meedragen. Geen moment vergalopperen ze zich of spelen ze een noot teveel. Tijdens het prachtige ‘A Safer Place’ bouwen ze geduldig en gestaag rond eenzelfde akkoord, om pas op het einde de volledige rijkdom van de blazers los te laten. Bij het zomerse ‘Seven Trees’ komt Beirut even om de hoek kijken, en laten ze hun volledige instrumentarium in de vreugde delen. Afsluiter ‘L’exode’ is dan weer een toonbeeld van soberheid en ingetogen schoonheid.

Tussen al die schoonheid zitten ook wat mindere passages, waardoor het album naar het einde toe wat in een dipje belandt. Bij ‘Dans La Pnombre’ wringt de Franse tekst plots langs alle kanten, en ‘Gently’ en ‘Reprise’ ruiken iets te veel naar opvulling. Ze zorgen ervoor dat woorden als schitterend of magnifiek nog even op zak blijven, maar voor elk klein schoonheidsfoutje staan er ook twee pareltjes op ‘On Rapids’. Als ze op een volgende plaat de minpuntjes nog een beetje opblinken, gaan die parels vanzelf wel schitteren.

V.O. live zien kan binnenkort onder min de Botanique te Brussel (Les Nuits, 03.05, info & tickets). Check de website van de band voor meer live dates.

Verdeeld door PIAS