Vuur en destructieve liefde voor TENDERs ‘Fear of falling asleep’

door Eva Gutscoven

‘Fear of falling asleep’ is de nieuwste Londense baby van het pop-electroduo TENDER. Het eerste album ‘Modern addiction’ kan worden samengevat als een ontdekkingstocht van vrede en onenigheid in (liefdes)relaties. Het duo, James Cullen en Dan Cobb, wijst hier niet alleen met de vinger naar elkaar, maar neemt daarnaast zijn eigen gebreken onder de loep. Navigeren in de wereld van (zelf)liefde blijft het onderzoeken waard, want TENDER gaat hier onvermoeid mee door op zijn tweede album. Disclaimer: wees niet bang om gevoelens te ontwikkelen.

“So caught up, so caught up in my self indulgence”, klinkt het in ‘Handmade ego’, waar TENDER zijn verstrikking met zijn ‘opgebouwde ego’ beschrijft. Indien ‘Handmade ego’ een bouwsteen is van dat ego, mag het torenhoog worden opgebouwd. De juiste dosering en afwisseling van Cullens zachte stem, synths en andere elektrische speeltjes zorgen voor een volle boeiende vijf minuten en twaalf seconden. TENDER is echter verwikkeld met zichzelf, en daar komt ook eenzaamheid bij kijken, enter ‘Bottled up’. Het iets rustigere en poppy nummer lijkt slechts een zoethoudertje voor het mysterieuze en illusoire ‘No devotion’ (“Cracks appeared and we both start to fade / But we’re already broken / There’s no devotion”). Deze verscheurende song begint ijzersterk, waarbij Cullen en Cobbs zangstemmen surfen op golven van mysterie. Daarna vermengen ze zich met de drums en synths tot een grote vuurbal met nog meer drama.

‘Fear of falling asleep’ klinkt ook donker, maar komt niet tot een hoogtepunt. Will you witness me in a pit of fire; a blazing light atop a golden spire”, vraagt Cullen. Doch, de ondersteunende synths zorgen niet voor dat scherpe randje dat het tragedie-gehalte van de lyrics evenaart. Verder verdwijnt de spanningsboog ergens na de griezelig goede opbouw van het rustige ‘When they come for you’. ‘Slow love’ krijgt met zijn aanstekelijke baslijn het dansgrage publiek waarschijnlijk weer in beweging. Dit leidt ons naadloos naar het laatste hoogtepunt ‘Closer still’. Daarna is het vuur definitief opgebrand voor de plaat ten einde is en daar kunnen de twee afsluiters ‘Tainted’ en ‘More or less’ jammer genoeg geen verandering in brengen.

Net zoals je niet onderuit kunt aan het spelletje van afstoten en aantrekken van je toekomstige lief, laat ‘Fear of falling asleep’ je warm, dan weer koud. Al bij al ga je overstag voor de angstwekkende herkenning in de teksten. Indien je de lyrics toch links laat liggen, kan je nog steeds verdrinken in de rustig kabbelende, soms mysterieuze, dan weer pop-achtige scène die TENDER voor je genereert. Bewegende ledematen vormen hier een niet te vermijden bijwerking. Nee, je hoeft niet bang te zijn om in slaap te vallen.

TENDER speelt 27 februari in de Botanique (info & tickets).