Wallis Bird – Wallis Bird: popfolk zonder surplus

door Sam Hendriks

Dertig is ze, Wallis Bird, en na zeven jaar is ze naast haar inspiratie voor een titel ook haar muzikale inspiratie kwijt. Album nummer drie is eigenlijk gewoon een herschudde versie van ‘The Mistakes are Intentional’, een release van Wallis Bird uit 2011 in beperkte uitgave.

In haar jeugd verloor deze jongedame vijf vingers van haar linkerhand (vier werden er opnieuw aangenaaid), een gebeurtenis die niet enkel haar leven heeft getekend, maar ook haar gitaarspel. Ze leerde om haar rechtshandige gitaar ondersteboven te bespelen, iets wat vaak tot de verbeelding spreekt van medemuzikanten. De roots van de zangeres liggen in een groen stadje in Ierland, maar onlangs maakte ze van het chaotische Londen haar thuisbasis. De invloed van de twee ambivalente steden is duidelijk hoorbaar op het titelloze album. De helft van de plaat werd gevuld met zachte, tere nummers, de overige plaatsen met krachtige songs die erom smeken om meegezongen te worden.

Hoewel ze op dit album meer uitprobeert, is Wallis Bird niet de experimentele muzikant die ze zo graag zou willen zijn. De single ‘Encore’ doet het al vermoeden, soms maakt ze meer commerciĆ«le popnummers dan de inventieve folk die ze ons belooft. Haar stem is vrij doorsnee en zuiver, waardoor ze zorgt voor kleine, fijne verstopte details. Achteraan vindt Wallis Bird gelukkig een speelse, alternatievere en experimentele kant terug. Daar zit ook ‘Feathered Pocket’ verstopt, waar ze op schittert. Ze is er kwetsbaar en melodieus, haar stem klinkt er minder zuiver en net daarom oprecht.

Wallis Bird mist op dit album een steunpilaar, waardoor het als los zand aan elkaar hangt. Ze serveert folk zonder enige surplus.

Wallis Bird live zien kan binnenkort in Brussel (AB, 01.04, info & tickets), Amsterdam (Paradiso, 02.04, info & tickets) en Nijmegen (Merleyn, 03.04, info & tickets).

Wallis Bird website