Werner Kitzmüller – Evasion: om je ogen bij te sluiten

door Sam Hendriks

Over Werner Kitzmüller vind je net zoveel info als over een beginnend undergroundbandje dat experimentele muziek maakt. Toch is die man al van 1999 bezig met schrijven en bracht hij in 2007 de gratis EP ‘Proximity’ uit, gevolgd door ‘Just You’ onder de naam Werner Kitzmüller Trio in 2009. Verder weten we enkel dat hij uit Oostenrijk komt en van Sigur Rós en Nick Drake houdt (als we op Facebook mogen vertrouwen).

‘Evasion’ is zijn debuutalbum, waarop hij een leuke variant van de alledaagse folk brengt, die al meer de kant van de avant-gardemuziek uitgaat, met een inbreng van klassieke muziek. Kitzmüller opent met ‘Motte’, een nummer van zeven minuten waarin hij meteen alle registers opentrekt. Verschillende stemmen vertellen iets in het Duits op dromerige muziek. Een van de enige zinnetjes die we daarin verstaan is ‘Schließ die Augen für einen Moment’. Je houdt ze beter een halfuur lang dicht. Dat is de beste manier om van ‘Evasion’ te genieten. Het is de combinatie van vreemde, ongebruikelijke instrumenten als een glockenspiel, glasscherven, een kapotte speelgoedpiano en kapstokken die ‘Evasion’ een extra dimensie geeft en het een tweede luisterbeurt waard maakt. De artiest geeft een persoonlijke, eerlijke inkijk in zijn denkwereld die perfect aansluit bij deze dagen van koude, wind en regen.

Werner Kitzmüller hinkt momenteel nog op twee gedachten en weet niet goed welke richting hij uit wil. Die onverstaanbare maar fijne Duitse teksten of toch maar in het universele Engels? Op veilig spelen en meer van die speelse folk maken als in ‘One Step’ of helemaal gaan voor de experimentele melancholische muziek? Als hij voor plaat nummer twee de knoop doorhakt, belooft dat een uitstekend album te worden.

Werner Kitzmüller website

Album verdeeld door A-Musik