Why? laat de toekomst hoopvol klinken op ‘Moh lhean’

door Bert Puype

Why? bewijst al enkele jaren dat een perfecte symbiose tussen folky indie en hiphop wel een goed idee is. ‘Moh lhean’, het eerste album in vier jaar tijd, is een album vol optimisme en hoop, omwikkeld met een muzikaal complexe en innovatieve strik.

De indie-invloeden hebben echter nog steeds de bovenhand in het geluid van de band. Hiphop-elementen worden voornamelijk aangedragen door zanger Yoni Wolf, die voor Why? al een solocarrière had. Die mix doet denken aan hoe een kruising tussen The Stone Roses en Frank Ocean zou kunnen klinken. Een combinatie die in eerste instantie misschien niet helemaal voor de hand ligt, maar die hier op geen enkel moment geforceerd of onnatuurlijk klinkt. Met allerlei effecten wordt de stem van Wolf op ‘Moh lhean’ perfect naar z’n hand gezet en komt hij nooit storend of overdreven over. Single ‘One mississippi’ is daarvan het ideale voorbeeld en bovendien een van de sterkhouders van deze plaat.

In het openingslied ‘This ole king’ valt de folkinvloed het meeste op, ook in de zang. De band bouwt z’n kenmerkende geluid laagje voor laagje op, en geeft zo beetje bij beetje de elementen prijs waarmee in de loop het album aan de slag wordt gegaan. De tokkelende gitaar komt bij bijna elk nummer terug, net zoals een wegdeemsterende outro van effecten of onverwachte geluiden en gebrabbel vooraleer aan het volgende lied te beginnen. Daarnaast staan er twee wel heel korte intermezzo’s op de plaat, iets wat meer en meer artiesten lijken te doen om snel meer streams te halen op allerlei platformen. Of gemakkelijke clicks voor Why? de beweegreden was achter de tussenstukjes weten we niet, maar noch ‘January february march’ noch ‘The longing is all’ bieden echt een meerwaarde aan het album.

Op het einde van de rit blijven voornamelijk ‘Proactive evolution’ en ‘George Washington’ hangen, al zijn dieptepunten zeldzaam. ‘Moh lhean’ luistert heerlijk weg en sluit aan bij alle huidige tendensen van de muziekwereld zonder als gemaakt over te komen. Wolf omschreef de plaat als “een stem in de huidige politieke conversatie die ingaat tegen de toenemende haat”.  Als dit het hoopvolle geluid van de toekomst is, staan ons mooie tijden te wachten.

Why? speelt 14 juni in de Botanique (info & tickets).